MINE TO FAVORITTBOKSERIER

God kveld! Jeg tenkte å dele to serietips med dere av to av seriene til norske serier som jeg er utrolig glad i. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at disse to seriene her faktisk betyr en hel del for meg. Bøkene er i tillegg lettleste og det er bøker jeg virkelig venter i spenning på når neste skal komme ut. De dagene jeg får en av disse bøkene i hendene er det bare å glemme å prøve å finne på noe med meg, for da er jeg opptatt haha.

Nå hadde jeg ingen av de bøkene tilgjengelig da jeg skulle ta illustrasjonsbilder til dette innlegget, så det ble en annen bok jeg hadde for hånden.

Sønnavind:

“Året er 1905. Elise er 18 år og arbeider på et spinneri ved Akerselva. Sammen med lillesøsteren Hilda forsørger hun familien på seks. Moren er syk og sengeliggende, mens faren holder seg mest ved ølstuene. I etasjen under dem bor Johan, den sterkeste og kjekkeste gutten på Sagene. Han og Elise er barndomsvenner – og kjærester.
En sprengkald januardag finner Elise en liten gjenstand i snøen. Den hendelsen får dramatiske følger for hennes og Johans liv.
Sønnavind er skrevet av Frid Ingulstad.”

Denne serien har jeg lest på i mange år! Serien sin første bok kom ut i 2005 og jeg begynte å lese serien i 2009 ca da det var kommet ut ca 30 bøker. De bøkene leste jeg på under en måned en sommerferie, så bra synes jeg serien er. Fortsatt kommer det ut nye bøker og det har faktisk kommet ut over 100 bøker! En utrolig god og spennende serie hvor man bli ordentlig glad i persongalleriet. Jeg leser ut en bok på en dag når det kommer ut en ny, for jeg klarer virkelig ikke å legge dem fra meg.

Frostrose:

“Vestfold, 1877: Adeline bor på barnehjem. Hun får for lite mat, har filler til klær og blir slått for den minste ting. Like før Adeline kan dra derfra for godt, skjer det noe utenkelig, og Adeline må ta et umulig valg.
– Du var ulydig, Adeline, og jeg må straffe deg. Det er ikke fordi jeg liker å gjøre det, sa han, men smilet tydet på at han ikke mente det. – Gjør jeg ikke det, vil de andre pikene tro at de kan slippe unna med hva som helst. Du forstår det?

Serien er skrevet av Elisabeth Hammer”

Denne serien begynte jeg å lese av ren tilfeldighet i sommer, men har fortsatt å lese den da den er så utrolig god. Til nå har det vel kommet ut rundt 10 bøker om jeg ikke husker feil og jeg henger dessverre litt etter. Dette er en serie hvor man blir så engasjert i hovedpersonen og man bare må lese mer.

 

Leser du noen av seriene til norske serier?

 

//Elise Amanda

2 kommentarer
    1. Hei! Et spørsmål som ikke passer helt til innlegget, men bare lurer. Jeg har selv en spiseforstyrrelse og en kjæreste. Synes spiseforstyrrelsen tar utrolig stor plass og bidrar til å ødelegge forholdet på mange måter, og holder vel egt på å rakne.
      Så det jeg lurer på er hvordan du får det til å fungere? Vet det ikke er noe enkelt svar, men synes det er så vanskelig å ikke la det gå utover han.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg