MOTIVASJONEN MIN TIL Å BLI FRISK

For å bli frisk fra en spiseforstyrrelse må man ha motivasjon, det er ingen som kan tvinge en til å bli frisk. Selv har jeg en god del ting som motiverer meg og disse er viktige for meg å minne meg selv på. I en periode kan man klare å kjempe for andre, men til syvende og sist er det en selv man må kjempe for. Ingen kan ei gjøre jobben for deg heller, men man kan få hjelp til å gå veien mot målet. I første omgang er ikke målet mitt å bli frisk, men å bli frisk nok. Deretter kan jeg jobbe mot å skulle bli helt frisk. Nå er folk forskjellige, så det som motiverer meg motiverer nødvendigvis ikke akkurat deg, men jeg tenkte å dele mine motivasjoner til å bli frisk iallfall.

Andreas
En av mine aller største motivasjoner til å bli frisk er kjæresten min. Jeg ønsker å leve resten av livet med han og jeg ønsker at spiseforstyrrelsen ikke skal være et hinder i forholdet vårt. For så klart er det utfordrende for oss begge når jeg er syk. Jeg ønsker også å stifte familie med han etterhvert og da må jeg først være friskere enn hva jeg er på nåværende tidspunkt.

Studier og jobb
Jeg har fryktelig lyst til å studere til å bli barnehagelærer for så å gå ut i jobb som nettopp det. Men for å klare å studere må energinivået mitt være høyere enn hva det er nå og jeg må i tillegg være i stand til å møte opp. Det nytter ikke å ligge hjemme og gråte fordi man føler seg stor, ei heller nytter det å være hjemme for å hengi seg til bulimien om man ønsker å komme seg gjennom studier og/eller jobb.

Dansing
Jeg virkelig elsker å danse og det er et fristed for meg. Men for å klare å danse så mye som hva jeg ønsker å gjøre må kroppen ha det bra. På nåværende tidspunkt er jeg fint i stand til å ta to dansetimer i uken, men jeg ønsker så inderlig å klare mer. I tillegg ønsker jeg å kunne ha enda mer energi når jeg er på dansingen. Og da må kroppen ha det bra, for jo bedre den har det, jo mer kan jeg danse.

Leve et tilnærmet normalt liv
Denne her er viktig. Jeg ønsker å kunne leve et tilnærmet normalt liv, et liv der jeg har større makt over meg selv enn spiseforstyrrelsen. Et liv hvor jeg er i stand til å fungere i hverdagen og et liv hvor jeg er i stand til å gjøre ting jeg ønsker å gjøre. Det trenger ikke være noe stort engang i andres øyne, men i mine øyne er det å klare å leve et typisk A4-liv en stor, stor drøm.

 

Hva er din motivasjon om du jobber for å bli frisk fra noe?

 

//Elise Amanda

2 kommentarer
    1. Så bra du har ting du finner motivasjon i.. Jeg har jo ME og som deg tenker jeg først og fremst på å bli bedre..vil jo gjerne være til “støtte”for mine nærmeste så det motiverer meg..underveis er det å ta bilder en fin motivasjon i hverdagen.. Fint du har illustrert med bilder.. God helg og gode ønsker til deg <3

    2. Viktig å finne motivasjon, og den aller beste, som ikke ligger utenfor deg selv på et vis, det med å få et fint, “vanlig” liv for deg selv burde være det som drar. At DU skal få det godt. Men fint å tenke på de rundt også som motivasjon. Og blir du litt friskere som du sier, så du orker å begynne på en utdannelse. Og jeg tipper det vil hjelpe deg videre også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg