NÅR EN ER KJØTTSPISER OG EN ER VEGGIS

Hvordan er det egentlig å være sammen med en alteter når jeg selv er vegetarianer? Nå kan jeg selvfølgelig ikke svare for alle, for jeg vet at for mange er det svært forskjellig fra hvordan vi har det og hvordan vi har løst det. Selv er jeg veldig fornøy med vår ordning. Det optimale hadde jo vært om min kjære også hadde blitt vegetarianer, men det innså jeg ganske så fort at ikke kommer til å skje. Så derfor har vi gjort det beste ut av det og respekterer hverandres valg.

Jeg er veldig glad i å lage mat og står på kjøkkenet med glede og stor iver. Andreas har ikke vært så glad i å lage mat, men de dette året har han blitt mer glad i det og flinkere til å lage mat. Før pleide som regel jeg å lage middagene her i huset, da jeg liker godt å lage mat. Da lagde jeg bestandige vegetariske middager og heldigvis synes Andreas at den maten er god og derfor spiste han det også. Hvis vi har hatt taco derimot pleier han å lage kjøttdeig til seg selv og har vi pizza så pleier vi ha 1/2 med kjøtt.

De siste månedene har vi laget hver vår middag, noe som har skjedd i kombinasjon med at han liker å lage mat mer og at spisemønsteret mitt for tiden er ganske kaotisk. Likevel, jeg lager ofte mat til begge to og han liker det jeg lager og ser derfor ikke poenget i å lage en egen rett når jeg lager mat til begge to. Til frokost osv har vi hvert vårt pålegg da han foretrekker pålegg med kjøtt og jeg spiser pålegg uten kjøtt.

Derfor fungerer det utrolig fint å være i et forhold med en som spiser kjøtt og en som er vegetarianer når vi gjør det slik. Vi respekterer at den andre har et annet syn enn den andre og gjør det beste ut av det. Kommunikasjon er nok nøkkelen her og å respektere at noen har tatt en annen valg man selv ikke vil ta. Så hjelper det jo veldig på at Andreas er glad i maten jeg lager og ikke har noe problem med å spise vegetariske middager.

Før han ble sammen med meg visste han ikke at det fantes så utrolig mye god vegetarisk mat og trodde som mange andre at vegetarianere spiste poteter og salatblader. Det synet har endret seg veldig for å si det sånn hihi. Ekstra gøy er det når han selv foreslår at vi skal ha x eller y til middag som er vegetarisk fordi det er så godt, da lager jeg det med ekstra stor glede. Og litt har jeg nok påvirket han, for jeg overhører han snakke positivt om vegetarmat til andre en del ganger.

Så kort fortalt: å være sammen med en som spiser kjøtt når man er vegetarianer går helt fint, så lenge man respekterer hverandres valg og kommuniserer godt.

 

//Elise Amanda

1 kommentar
    1. Det høyres veldig likt ut som oss ja, maen spisee kjøtt men me har det på same
      måte. Nå lage me og to middager pga han må ha litt anna mat pga overvekt så det blir jo annleis og eg har ingen problem
      med det. Som du seie respekt og kommunikasjon er viktig:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg