NÅR EN ORDFØRER ULOVLIG PUBLISERER BILDER AV UNGE

Helt ærlig, jeg vet nesten ikke hva jeg skal si. Jeg er så sjokkert, frustrert og oppgitt at jeg skjelver. At Unge Venstre sin ruspolitikk har vært oppe til debatt en god del de siste dagene har nok de fleste fått med seg. Og det er helt lov til å være uenig, men å skulle nekte unge mennesker å bruke ytringsfriheten sin synes jeg ikke er greit. Noe det også har vært debatt rundt etter at politiet nektet Unge Venstre å fremme sin ruspolitikk på noen skolen (noe justisministeren bekrefter ikke er lov, så den debatten føler jeg man egentlig bare kan legge død). Jeg har tidligere forklart litt rundt «legalize it» som dere kan lese HER, for det er ikke helt dette som er poenget med dette innlegget, men jeg velger likevel å linke til det. Poenget med dette innlegget er å fortelle hvordan man ikke skal gå frem om man er uenig i politikk.

En ordfører(!!) valgte i går å legge ut et gjenkjennbart bilde på FaceBook av noen medlemmer av Unge Venstre som deltok i skolevalgkampen. Vi snakker et voksent menneske som attpåtil er ordfører som velger å publisere et gjenkjennbart bilde av ungdommer uten samtykke og samtidig ikke skiller på sak og person. Ordføreren har blitt bedt om å fjerne bildet, men velger likevel å ikke gjøre det og henviser til at det er et situasjonsbilde og derfor lovlig.

Men hva sier datatilsynet? Jo: “Hvis det oppstår en konflikt, er det den som har delt bildene eller filmen som må bevise at et gyldig samtykke virkelig er gitt. Samtykket skal være frivillig, uttrykkelig (tydelig) og informert (hva skal bildene brukes til).” Dermed må han faktisk slette bildet, noe han nekter å etterkomme.

En ordfører for meg skal ikke fremme ulovlig bildedeling av unge, men fremme personvernloven. En ordfører for meg skal heller ikke henge ut mennesker på Internett, men heller ta en saklig debatt om man er uenig i andre partier sin politikk. En ordfører for meg skal klare å skille mellom sak og person. Spesielt rystende er det at mange av Unge Venstre sine medlemmer er under 18 år gamle og derfor blir regnet som barn, uten at det er tatt noe ekstra hensyn til dette.

Jeg håper inderlig han sletter bildet og kommer med en saftig unnskyldning, det er det miste han kan gjøre. Dette er nemlig å gå LANGT over streken for hvordan man opptrer som politiker, spesielt som ordfører. At det er en ordfører topper virkelig hele kransekaka. Svært mange har sagt ifra om at dette ikke er greit og at han må slette bildet, inkludert meg selv. Men det ser ikke ut til at det nytter. Jeg håper dette blir tatt tak i for jeg vet at for min del er det ikke slik jeg ønsker at en valgkamp skal foregå.

 

 

Hva er dine tanker rundt dette?

 

//Elise Amanda

3 kommentarer
    1. Jeg tenker som heksa her, at om bildet er tatt på offentlig tilstelning..det er unge lokalpolitikere om man kan si det slik, og det er skolevalg, – da er det lovlig. Helt vanlig at media har bilder av dem fra de ulike ungdomspartiene da. Før var det papiravisen, nå er det på nett. Mer interessant er det om ordføreren har tatt en annens bilde og lagt ut på egen FB-side, eller har han bare linket. For det er fotografen som har opphavsretten, og da kan man ikke bare forsyne seg sånn uten videre. Det pleier koste noen tusenlapper…

    2. Dette er ikke helt mitt territorie, så usikker på hva som er lov og ikke. Men det er jo noe som heter respekt også. Hvis noen er ukomfortabel med at det er et bilde av de det ute som blir brukt til noe de ikke har samtykket til, så kan man jo fjerne det i respekt for dette uansett om man har loven på sin side eller ikke.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg