NEI, JEG LER IKKE LENGER

Jeg var en av de som synes at folk var overhysteriske når det kom til coronaviruset. Fremdeles synes jeg det er litt vel i overkant å hamstre inn mat som om matbutikkene skulle være stengt i flere måneder, for ikke å glemme dopapir. Den står jeg fortsatt for. Norske myndigheter anbefaler ikke å hamstre da det ikke er noen grunn til å gjøre det. I starten lo jeg også av hvor bekymret alle var, for herlighet influensa tar jo flere liv hvert år sies det jo også. Nå derimot begynner jeg virkelig å kjenne på det. Nei, jeg ler ikke lenger. For situasjonen har faktisk blitt ganske alvorlig.

For min egen del er jeg ikke spesielt bekymret for å bli syk, til tross for at jeg er i risikogruppen. Jeg er mye mer bekymret for de svakere i samfunnet som eldre og de med nedsatt lungekapasitet. Både for at de skal bli syke og for hvor fælt det må være å gå konstant rundt å være redd for å bli smittet. For ikke å glemme samfunnet i seg selv. Når så mange sitter i karantene er det en stor økonomisk belastning. Ansatte blir permittert og bedrifter går konkurs.

Når så mange sitter i karantene stenges også forskjellige hjelpetilbud ned, noe som er en stor psykisk belastning. Det påvirker oss faktisk alle sammen den situasjonen vi er i nå og selv merker jeg det i behandlingssituasjon. Nå er jeg så heldig at jeg fortsatt får gå på dagenheten, men det var egentlig ønsket at jeg skulle en tur innom psyk, noe som ikke ble noe av blant annet grunnet coronaviruset.

Jeg blir så frustrert når jeg ser og hører om folk som er i karantene og bryter forbudet. Bare fordi du personlig ikke føler deg syk så betyr det ikke at du ikke kan smitte andre. Jo flere som bryter karantene, jo lenger vil slike tiltak være nødvendige. Vær så snill, om du er satt i karantene så hold karantenen. Dette er tross alt ikke noe du blir pålagt fordi myndighetene vil være slemme mot deg eller fordi de synes at det er morsomt. Det er noe du blir pålagt fordi det er strengt nødvendig.

 

Hva er dine tanker rundt coronaviruset?

 

 

//Elise Amanda

1 kommentar
    1. Synes det er viktig å følge myndighetene sine råd for å beskytte alle som er ekstra utsatt for å bli alvorlig syke. Er ikke så redd for å bli smittet selv, selv om jeg også er i risikogruppen, men det er en stor belastning at tilbudet til psykisk helsehjelp blir satt på vent og minsket.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg