OPPSKRIFT: BLOMKÅLCURRY

Dette har vært en skikkelig fin dag så langt! I dag hadde jeg en avtale med Therese, noe som var utrolig koselig. Vi satte oss ned på Hungry Heart med hver vår rosa smoothie og hvert vårt strikketøy. Det er alt for lenge siden jeg hadde sett Therese, så vi hadde en del å catche opp på. Før danset vi jo sammen og da så vi hverandre en gang i uken og vi pleide alltid å sitte en stund i garderoben før dansingen og bare skravle haha. Jeg fikk helt sjokk da jeg så at vi plutselig hadde sittet der i to timer! Men sånn er det når man har det fint, da flyr tiden fort.

Siden jeg er hjemme igjen kan jeg endelig lage min egen mat og godt er det! Sykehusmat er ikke noe å skryte av, spesielt ikke når det i tillegg er beredsskapsmeny.. Så jeg trives med å kunne lage maten selv, for å si det sånn! I går lagde jeg en blomkålcurry og den tenkte jeg å dele oppskrift med dere på nå. Jeg skal prøve å få tatt bilder av resten av ukens middager også, så kanskje det blir en ukesmeny jeg kan dele. Denne retten burde dere lage forresten, den ble skikkelig god!

1 blomkål • 2 porsjoner ris • 2 store ss red curry paste • 1 gul løk • 3 fedd hvitløk • 1 lime • fersk koriander • 1 boks kokosmelk • 1 boks kikerter • 1/2 ts ingefærkrydder

Kok ris etter anvisningen på pakken. Stek skivet løk blank I en kjele. Når løken er blank tilsetter du finhakket hvitløk og ingefær. La det steke i ca 1 minutt sammen. Tilsett så currypaste og fres det sammen til det er godt blandet i grønnsakene. Tilsett 1 boks kokosmelk + 1/2 boks vann (bruk kokosmelkboksen bare og fyll den halvfull med vann). Kok opp og tilsett skylte kikerter og ingefærkrydder. Når det har kokt i ca fem minutter tilsettes blomkålen. Kokes til blomkålen er myk, men fortsatt med litt tyggemotstand.

Ønskes en sterkere gryte tilsetter du mer curry paste. Toppes med fersk ingefær, klem så 1/4 lime over og så er det bare å nyte. Håper det smaker!

 

Ønsker dere flere oppskrifter?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg