OPPSKRIFT: GRØNNSAKSBOLOGNESE

Heihei! Jeg tror faktisk ikke jeg har hatt en sånn respons på en matrett før som denne haha. Jeg postet bilde av den på instastory og fikk ganske mange spørsmål om oppskrift. Så da jeg fikk middagsbesøk forrige uke av mamma, stefar, mormor og besse bestemte jeg meg for å lage denne igjen og samtidig skrive ned oppskrift og ta bilder. Retten falt heldigvis i god jord hos gjestene mine og det er så gøy å servere vegetarmat til andre og kunne gi de litt inspirasjon! Heldigvis er ingen av de skeptiske til vegetarmat, men denne funker knall til skikkelige skeptikere også!

Jeg synes det er utrolig gøy å prøve meg frem til nye oppskrifter og ikke minst å lage mat til andre. Ofte ser jeg for meg ting i hodet og så går jeg egentlig bare i gang med å lage det. Det er vel sånn jeg kommer frem til de fleste oppskriftene mine og jeg bommer sjeldent på smakskombinasjoner jeg ser for meg, så det er veldig gøy! Jeg håper dere vil teste ut denne og at dere liker den!


Grønnsaksbolognese smaker superdigg og ikke minst er det en rett det er utrolig lett å like, selv for de som er ekstremt skeptiske til vegetarmat! Bytter man ut smør og Creme friache med vegansk smør og for eksempel gryr så blir retten vegansk. Retten er rik på smak, fyldig og full av gode næringsstoffer. Ønsker man en mer “helgefølelse” over retten kan man også gratinere den ved å legge stappe og bolognese og så toppe med revet ost. Da steker man den bare til osten har smeltet, da de andre komponentene allerede er ferdige. Retten er forresten glutenfri også, så lenge man passer på å bruke glutenfri grønnsaksbuljong.

Grønnsaksbolognese
•3 medium gulrøtter
•2 medium løk
•3 stilker stangselleri
•1 grønnsaksbuljong
•4 fedd hvitløk
•1 stor ss tomatpure
•2 små pakker linser eller 1 stor
•1 boks hakka tomater
•2 store spiseskjeer creme fraiche
•salt og pepper smakes til

Slik lager du bolognese:

• Grovhakk løk og stek den i en panne med smør eller olje til den begynner å bli myk på medium varme
•I mellomtiden kutter du gulrøtter og stangselleri (jeg kuttet gulrøttene i 6 på langs og deretter opp i terninger)
•Tilsett gulrøtter og stangselleri og stek videre
•Kutt opp hvitløk og stek denne sammen til alt er mykt
•Tilsett hakka tomat, tomatpure og smuldre over grønnsaksbuljong
•Hell i 1.5 dl vann og rør alt godt sammen.
•La det så småkoke i 10 minutter før du tilsetter linser og smaker til med salt og pepper
•Småkok i 10 minutter til
•Ta så stekepanna av plata, la det kjøle seg litt ned og rør så inn creme fraiche


Tilbehør:
•Du velger så klart selv hvis du ønsker å ha noen grønnsaker ved siden av. Jeg valgte frosne aspargesbønner. Superenkelt og passer godt til både smaksmessig og fargemessig.

Potetstappe
•poteter ca 1 kg
•smør
•creme fraiche
•salt og pepper

Slik lager du potetstappa:
•Vask potetene og kutt dem i terninger (dere ser ca størrelse på bildet).
•Kok potetene til de er møre, hell så av vannet, men la ca 1/2 dl vann være igjen
•Tilsett ca 2ss smør og mos stappa med en gaffel for å få litt grov stappe
•Tilsett 3ss creme fraiche og rør det inn
•Smak til med salt og pepper

Jeg lager alltid stappe med skallet på, det gir en god smak, man unngår matsvinn og det sitter mange gode vitaminer og mineraler i selve skallet.

 

Synes du det så godt ut og vil du teste ut denne?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg