OPPSKRIFT: OVNSBAKT TOMATSUPPE

God helg dere! Har dere hatt en grei uke? Her har jeg iallfall hatt mye på planen og sånn blir det egentlig i hele februar. Forrige uke lovet jeg at dere skulle få en oppskrift denne uken her og den kommer nå. Jeg er en skikkelig stor fan av hjemmelagde tykke og kremete supper når det er kaldt, og forrige uke hadde vi en tomatsuppe her hjemme. Vanligvis bruker jeg kokosmelk eller fløte i, men da jeg laget denne brukte jeg bare ting vi hadde fra før av. Den ble uansett veldig god og det er i tillegg rask å lage!


Denne her er faktisk ganske rask å lage, da man raskt kutter opp store biter og suppen for det meste lager seg selv. Å steke grønnsakene i ovnen før man koker opp gir de en ekstra god smak!


Du trenger til 2 personer:
•1 terming grønnsaksbuljong
•1 stor ss tomatpure
•3 store fedd hvitløk
•12 ca plommetomater eller cherrytometer
•3/4 chili
•6 store tomater
•1 medium gul eller rød løk (anbefaler egentlig rød)

•olje, salt og pepper

•5 dl vann eller 4 dl vann + 1 dl fløte

Slik gjør du:
•Sett ovnen på 180 grader
•Kutt opp alle grønnsakene i grove biter
•Legg grønnsakene i en ildfast form, hell over litt olje og bruk hendene til å blande det inn, strø over litt salt og pepper
•Stek til alle grønnsakene er helt myke
•Hell grønnsakene over i en kjele, tilsett  5 dl vann (eller 4 dl vann om du ønsker fløte i) og 1 grønnsaksbuljong.
•La koke i noen få minutter, kjør alt smooth med stavmikser og la koke 2 minutter til
•Ta kjelen av platen, smak til med salt og pepper, (rør inn 1 dl fløte)

Topp gjerne med noe digg!
Her hadde vi en timianplante, så da toppet jeg med det. Annet som er godt å toppe med er revet ost, fersk oregano, fersk basilikum, purre, ostesmørbrød eller en kombinasjon. Vel bekomme!

 

Er du glad i hjemmelagde supper?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg