OPPSKRIFT: SØTPOTETSUPPE

Haha, denne suppa ser jo ikke appetittelig ut overhodet, men den er himla god! Jeg elsker tykk suppe, så denne her ble nesten som en puré. Hvis man vil ha et litt tynnere og mer normal konsistens/tykkelse så tilsetter man rett og slett mer vann. Egentlig pleier jeg å bruke kokosmelk eller fløte i denne, men det hadde vi ikke så da ble det Creme Fraiche. Uheldigvis tilsatte jeg den før suppen hadde kjølt seg nok ned, så den ble skilt. Den smakte iallfall like godt og siden den bare var til Andreas og meg gikk det bra.

Vi hadde denne suppen her om dagen og jeg fulgte som vanlig ingen oppskrift (er ikke så fan av det gitt), så jeg skal prøve å gjengi så godt jeg husker.

Til to personer: 1/2 søtpotet • 1 potet • 2 store gulrøtter • 1 buljongterning • 2 hvitløksfedd • 1/4-1/2 chili (kommer an på hvor sterk suppe du ønsker) • 1/2 boks kokosmelk • vann

Slik gjør du: fyll en kjele med vann og buljong, la det koke opp. Når vannet koker putter du i søtpotet, potet og gulrøtter skjært i terninger. Finhakk hvitløk og chili og da det i også. Angående vann så har jeg ikke noe fast mål, men fyll til det dekker grønnsakene og så dobbelt så mye så tror jeg det skal bli bra.

Når grønnsakene er møre kjører du en stavmikser nedi suppa. Vi har ikke stavmikser, så her gikk hele suppe i en smoothiemaskin og så tilbake til kjelen igjen haha. Deretter tilsetter du 1/2 boks kokosmelk og lar suppa koke opp. Ønsker du en tynnere suppe tilsetter du mer vann, ønsker du en tykkere reduserer du den ved å koke den inn.

Så er det bare å nyte en god og kremet suppe med gode smaker! Server gjerne brød med smør til, det gjorde vi!

Ps: vil dere ha en mer krydret smak på suppa så er det supergodt å tilsette gurkemeie og ingefær også.

 

Er du glad i suppe?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg