OPPSKRIFT: SQUASHLASAGNE

Enda en ny oppskrift på bloggen min, gitt. Jeg vet ikke om det er så veldig interessant med oppskrifter da det ikke har vært så stor respons på det, men jeg er veldig glad i å lage mat så da blir det sånn hehe. Jeg håper også at det kan inspirere noen til å teste ut en vegetarisk middag eller to! Spesielt siden rettene jeg lager er veldig smakfulle, lette å like og lette å lage. Ikke inneholder de noen fancy ingredienser heller. Det kommer nok to til oppskrifter denne uken forresten, så om dere er interessert får dere følge med.

Squashlasagne kan lages på veldig mange måter, men hovedpoenget er jo at man bytter ut lasagneplater med squash. Det blir en litt friskere rett og så er den også naturlig glutenfri. Hva slags grønnsaker man liker å ha i må man prøve seg litt frem på, men under her deler jeg hvordan jeg lagde den her om dagen og den ble skikkelig god! Husk å beregne mye mer pr person enn man gjør ved vanlig lasagne, da squashlasagne ikke er så mektig. Andreas og jeg spiste nesten opp hele denne her til en middag.

Du trenger: 1 squash • 2 stangselleristilker • 1 stor løk • 1 stor gulrot • 1 boks linser • to bokser hakka tomat • ost • hvitløk • chili

• Høvle squashen i tynne skiver ved hjelp av for eksempel ostehøvel. Stek alle skivene (ca tre skiver om gangen) i en stekepanne på begge sider. Dette er for å få ut vann og gi de en liten stekeskorpe. Legg så squashskivene til side.

• Stek finhakket løk i litt olje. Når løken er blank tilsetter du 1 stor raspet gulrot, finhakket hvitløk, stangselleri skåret i skiver, skylte linser og finhakket chili. La denne steke sammen til stangsellerien er mør. Tilsett deretter to esker/bokser med hakket tomat og smak deg frem med salt og pepper. La det koke inn litt.

• Legg så saus/”gryte” og squashskiver lagvis. Begynn og avslutt med sausen. Topp så med skivet eller revet ost (vi brukte skivet) og stek i ovnen. Vi stekte på ca 200 grader frem til osten er smeltet slik jeg liker den. Hvor lenge du lar den stå kommer altså an på hvordan du vil ha osten.

• Ta lasagnen ut og la den hvile i ca 5 minutter før man begynner å spise. Vel bekomme!

ps: vi hadde ikke linser hjemme, så vi brukte vegetarpølse i. Det funker også, men jeg synes at det smaker best med linser eller vegetarfarse.

Har du prøvd å lage squashlasagne før?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

2 kommentarer
    1. Oppskrifter er fint, men jeg må innrømme det er triggende å lese det her på en blogg som handler såpass mye om sf. Det du har lagt ut hittil er ganske lavkalori mat, og det trigger. Jeg er en av sikkert flere lesere hos deg som selv sliter med sf, og jeg må innrømme jeg får tanker når jeg ser hva slags middager du spiser. «Hun spiser så magre middager, da kan ikke jeg spise noe mer». Det er skikkelig teit å tenke sånn, jeg vet. Men det skjer likevel. Sf og oppskrifter i samme blogg kan være litt vanskelig. Det er også litt vanskelig å skrive dette, for jeg vil ikke påvirke gleden din over gode vegetaroppskrifter. Kos deg med matlaging, det er mye fint å hente i det! Måtte bare kommentere likevel, selv om jeg skal ta ansvar for meg selv og kanskje heller lese andre blogger hvis jeg blir trigget her. Det er bare det at du kanskje har mange lesere med sf, som blir lettere påvirket enn andre av å lese oppskrifter som inneholder nøyaktige mengder. Sorry denne kommentaren kanskje var litt kjip…

      1. Hei! Takk for en konstruktiv og oppmerksom tilbakemelding, det setter jeg pris på! Jeg skal definitivt poste litt mer variert fremover når jeg skal poste oppskrifter, det kommer blant annet en oppskrift på vegetarnachos er av dagene, som vi hadde forrige uke. Jeg setter pris på at du sier ifra, for dette hadde jeg faktisk ikke tenkt på selv og du sier ifra på en veldig fin måte.
        Ta vare<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg