OPPSKRIFT: VEGAN LUNCH BOWL

God lørdag! Egentlig skulle jeg få besøk i dag da jeg trodde oppriktig at jeg kom til å være frisk. Dessverre så er jeg ennå ikke helt i form og måtte derfor avlyse. Til tross for at det bare er forkjølelse eller noe slikt er det kjipt å risikere å smitte andre av den grunn at man må holde seg hjemme når man er syk. Så da ble det utsatt på ubestemt tid og kvelden får heller gå til strikking og Skal vi danse. Nå er jeg så lei av å være syk at jeg snart går på veggen. Sofaen har fått sittemerke etter meg, så det sier jo sitt.. Hadde det vært vanlige tider hadde jeg nå gjort det jeg skulle og ville, men så er jo dette litt spesielle tider og da er det bare å bidra i den store dugnaden.

Uansett, dere må jo nesten få oppskriften på noe jeg har lagd og spist i dag! Jeg har jo sett flust av slike bowls på Instagram og lignende, noe som har fristet. Men har jeg tatt meg bryet med å lage det? Ikke før nå. Jeg kjøpte rett og slett inn litt ting på butikken i går som jeg så for meg kunne være digg sammen og satte i gang på kjøkkenet.

Bowlen består av quinoa, edamamebønner, cherrytomater, hjemmelaget syltet rødløk, bakt blomkål, spirer, avokado og kikcertdipp. Det ble skikkelig godt og jeg skal så absolutt teste flere kombinasjoner i fremtiden!

Jeg anbefaler å starte med løken da den trenger tid, men har du syltet rødløk fra før går denne retten mye raskere å lage. Jeg sitter igjen med ganske mye syltet rødløk nå og det gleeeeder jeg meg til å ha til maten fremover!

 

Diverse: avokado, spirer, cherrytomat, edamamebønner, quinoa, grønnsaksbuljong, hvitløk, salt, pepper, spisskummen, chipotlekrydder, paprikakrydder.

Obs! Grønnsakene burde kuttes rett før servering! Slik gjør du: tilbered bønnene etter anvisning og ta de ut av skallet. Kok opp quinoa sammen med 1 grønnsaksbuljongterning og la det småkoke til de er bløte. Kutt opp tomat ved å dele dem i to og avokadoen ved å dele den opp i skiver.

 

Syltet rødløk
ingredienser: 2 rødløk, 2 dl eddik, noen pepperkorn, 1 dl sukker, 2 dl vann

Slik gjør du: dette startet jeg med da løken skal ligge en stund i laken. Du kan gjerne gjøre dette dagen før eller noen dager før, da de holder seg 2 uker i kjøleskap i tett glass. Kok opp vann, sukker og eddik til sukkeret har smeltet. Del opp rødløken i halvmåner eller sirkler, alt ettersom hva du foretrekker. Putt løken i et glass og hell over den varme laken. Deretter tar du i noen pepperkorn. Pass på at løken er dekt av laken. Så er det bare å skru på lokket, sette glasset på kjøkkenbenken og vente:) Jeg begynte å spise løken etter 2 timer. Når laken er helt nedkjølt oppbevarer du glasset videre i kjøleskapet.

 

Kikertdipp
ingredienser: 1 boks kikerter, 1 stort fedd hvitløk, salt, pepper, vann eller sitronsaft, malt spisskummen.

Slik gjør du: jeg har ikke en maskin til å gjøre dette med, så det ble gjort på den enkle måten. Skyll kikertene under vann til laken er helt borte. Mos kikertene med en potetmoser og tilsett ønsket mengde vann eller sitronsaft til ønsket konsistens. Finkutt 1 fedd hvitløk og bland det i. Smak til med salt, pepper og spisskummen.

 

Bakt blomkål:
ingredienser: blomkål, salt, pepper, chipotlekrydder, paprikakrydder

Slik gjør du: sett stekeovnen på 150 grader og del blomkålen opp i buketter. Legg blomkålen i en ildfast form og ta litt olje over blomkålen. Deretter tar du på salt, pepper, chipotlepulver og paprikapulver. Ikke vær for beskjeden med krydderet. La det så bake seg i stekeovnen til… vel.. de er ferdige haha. Jeg tok ikke tiden dessverre.

 

La quionoa og blomkål kjøle seg litt ned hvis det ikke alt har gjort det.

Deretter er det bare å dandere alt sammen i en skål! Jeg blandet alt sammen så godt jeg fikk til (litt full skål hehe) før jeg spiste, jeg måtte bare ta bilder først da det ser mest instavennlig ut haha. Fortell meg gjerne om du skal prøve å lage dette og hva du isåfall synes etter å ha smakt! God appetitt!

 

Så det godt ut og ønsker dere flere oppskrifter?

 

-Elise Amanda
_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg