OVEREKSPONERT x2

God kveld! Hvordan har dagen deres vært? Mona og jeg var våkne noen timer på natten / tiiidlig på morgenen i dag og da lå vi bare å snakket om alt mulig. Virkelig, jeg vet ikke hva slags temaer vi ikke var innom. Vi sovnet heldigvis igjen etterhvert, begge to. Det ble et ganske kort besøk denne gangen, jeg kom til henne ganske sent på kvelden. Heldigvis ses vi igjen på søndag, det gleder jeg med til! <3

Til tross for at formen til Mona var dårlig da vi stod opp var hun snill nok til å ta noen bilder av meg i dag. Jeg tok noen bilder av henne for å stille inn lyset på kameraet, men da jeg sjekket bildene av meg etter det var lyset helt annerledes! Da jeg hadde stilt inn kameraet var bildene faktisk litt mørke, men bildene av meg ble overeksponert til tusen. Noen som vet hva i all verden som skjedde? Med tanke på hvor mye overeksponert bildene faktisk var fikk jeg reddet dem ganske så greit. Bildene var jo omtrent helt hvite…


Jeg har forresten vært litt i tenkeboksen i det siste angående hvor mye personlig jeg ønsker å dele. I det siste har jeg følt litt ubehag og vært ganske redd for hva diverse mennesker skal tenke om meg og mene om meg. Jeg har jeg vært åpen om spiseforstyrrelsen siden jeg gikk i 10. klasse, likevel er jeg ennå redd for reaksjoner. Jeg er redd noen skal tro at jeg er helt borte i topplokket (noe jeg overhodet ikke er) og jeg er redd for at åpenheten min skal bli brukt mot meg. Samtidig så er det jo nettopp dette jeg er så engasjert i: at det ikke skal være skamfullt å være syk, at psykisk sykdom ikke skal være større et tabu å snakke om enn fysisk sykdom.


Tittelen til dette innlegget har derfor en dobbel betydning. Overeksponering på lyset på bildene i tillegg til at jeg er litt i tenkeboksen om jeg overeksponerer meg selv og mitt privatliv. Det er en del mer enn spiseforstyrrelse som jeg faktisk sliter med, men det har jeg aldri vært åpen om og det kommer jeg nok mest sannsynlig aldri til å skrive om heller. Der VET jeg at grensen går for min del. Jeg ønsker å være et godt forbilde, spesielt for unge mennesker. Jeg ønsker å inspirere andre til å sette pris på seg selv og de gode tingene i livet, jeg ønsker å inspirere andre til å fatte mot nok til å søke hjelp, jeg ønsker å vise andre at de ikke er alene og jeg ønsker å spre kunnskap om psykisk helse. Det kommer jeg til å fortsette med, jeg har bare ikke bestemt meg for nøyaktig hvordan ennå.
 

//Elise Amanda

5 kommentarer
    1. Jeg synest bildene ble veldig tøffe tross overeksponert utgangspunkt. Og tøft outfit. Liker girlfriendjeansene og beltet 🙂
      Ang overeksponering på blogg, så er det ett akuelt tema sikkert de fleste bloggere tenker over. Og det er umulig å gi råd for andre, for det må du kjenne på selv. J eg er litt mindre åpen nå enn for noen år siden.
      Iforhold til det jeg har lest du har skrevet synest jeg det er KJEMPEBRA. Og du skriver informativt om erfaringer rundt sykdommen. Og jeg klarer ikke finne noe negativt ved det, bare positivt! Jeg synest du viser at du er k j empereflektert og jeg vil si det motsatte av borte i topplokket. Og forstår ikke at noe kan bli brukt mot deg. Fordi du skriver det slik du gjør. Tror mange kan ha hjelp i din åpenhet. Men du må kjenne på det selv.

      1. Takk, så koselig å høre! 😀

        Ja, du har ganske rett der, det er jo noen en må føle på hva en selv er komfortabel med og ingen kan gi svaret or en. Jeg setter veldig veldig stor pris på å høre at du liker det jeg har skrevet og at du synes jeg har klart vinkle det reflektert. Det er litt av målet mitt, for jeg vet at følelsesutbrudd som ikke er skrevet like reflektert og som kanskje ikke er så rasjonelt kan virke triggende for en del. Tusen hjertelig takk, du er god!<3

    2. Jeg synes bildene var fine jeg, selv om de er litt lyse NEDE, så er ansiktet ditt fint. Ble en litt morsom effekt synes jeg 🙂 Jeg har ikke fulgt bloggen din så lenge, men fikk med meg det innlegget om spiseforstyrrelsen. Viktig ting å skrive om tenker jeg. Sikkert for deg selv, men også for andre å lese om. Du virker reflektert 🙂

      1. Takk!:) Prøvde å få bort noe av overeksponeringen ved å “male” litt skygger på de lyseste områdene i bildene, og det funket overraskende godt! Før det kunne man så vidt se noe annet enn hvitt i bildet haha.

        Takk! Det setter jeg pris på å høre!

    3. Det at du engasjerer deg for temaet er nettopp derfor du skal fortsette å skrive om det! Du har et så bra og personlig syn på det, og jeg er helt sikker på du kan hjelpe mange! Men jeg skjønner at det er skummelt, er jo en ekstremt personlig ting. Synes du er så tøff som deler 😊❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg