RASKT + SUNT FROKOSTTIPS

Nå er jeg ikke superfan av frokost og det har jeg heller aldri vært, men varm grøt på morgenen synes jeg er godt! Havregrøt er lett å lage, det tar kort tid å lage, det smaker godt, metter lenge og er i tillegg en veldig billig frokost. Toppingen på grøten kan man variere i det uendelige. Selv går jeg ofte for kanel, rosiner, eple og syltetøy. Hvis man koker opp grøten med rosinene i vil hele grøten få en god sødme fra dem og hvis dere ikke har prøvd dette MÅ dere virkelig bare prøve! Eplebiter og kanel kan gjerne koke opp sammen med grøten, da minner det litt om eplekake. Det takker man vel ikke nei til? Har man hakkede mandler i tillegg oppå her topper det hele grøten. Nam!

Slik lager jeg grøten min: jeg tar ønsket mengde havregryn i en kjele, bittelitt salt, kanel, noen rosiner og ca dobbelt så mye vann som grøt. Litt salt gjør utrolig mye i grøten, jeg fikk nesten helt bakoversveis første gang jeg smakte det. Jeg setter plata på full guffe og når det begynner å koke setter jeg ned til laveste og rører mye til jeg oppnår ønsket konsistens. Ved å gjøre det slik får du en god og luftig grøt. Noen ganger tilsetter jeg også litt til vann mens jeg koker den. Deretter heller jeg grøten i en skål og denne gangen valgte jeg å toppe med eplebiter og syltetøy. La gjerne grøten kjøle seg litt før du spiser den.

Tips: hell gjerne litt kald rismelk, soyamelk eller mandelmelk over grøten før du spiser den! Tips til topping som passer godt sammen: banan + peanøttsmør, blåbær + banan + kokosflak, mandler + bringebærsyltetøy.

Spiser du ofte havregrøt? Hva er din favorittopping isåfall? 

-Elise Amanda

2 kommentarer
    1. Namnam! Spiser ofte havregrøt til frokost selv, det metter så mye 😀 Også er det som du sier så mye forskjellig man kan ha som topping 😀 elsker kanel og kakaonibs, og granateple og bringebær 😁 den du lagde så supergod ut! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg