SELSKAP OG TRE RETTERS MIDDAG

Hei dere! Det har blitt noen dager siden siste oppdatering her, og det har i grunn flere årsaker. Det er vel en kombinasjon av at jeg har hatt noen tøffe dager, men også at jeg har hatt noen planer. På torsdag var det dansing på kvelden og det var som vanlig et av ukens høydepunkter. På fredag trente jeg og senere hadde vi middagsbesøk av svigerfaren min + et vennepar av han som vi også kjenner godt. På lørdag fikk jeg kjenne konsekvensene av å ha trent som jeg pleier etter en lang pause uten trening, med andre ord så klarte jeg så vidt å gå. Jeg tasset vel rundt som en høygravid pingvin og bare det å skulle sette seg ned på do tok forferdelig lang tid haha. Jeg er fortsatt støl, men nå klarer jeg iallfall å bevege meg normalt.

Ofte når vi har middagsbesøk lager jeg vegetarmat til alle, men denne gangen ble det litt annerledes. Det hender faktisk at jeg en sjeldent gang tilbereder kjøtt til andre og sånn ble det denne gangen. Selv spiste jeg bare litt annerledes. Vi serverte en 3-retters, men siden vi hadde gjester knipset jeg bare bilder i full fart. Desserten gadd jeg ikke en gang ta bilde av da det var helt mørkt da den ble servert og lyset i spisestuen vår er svært begrenset på kvelden. Men da kan jeg heller dele oppskrift på den en annen dag.

 

Forret: spicy gulrotsuppe
Hakk opp en pose med gulrøtter, 1 chili (mindre om du ikke er fan av så sterk mat) og to store fedd hvitløk. Putt dette i en kjele og dekk gulrøttene med vann. Tilsett en grønnsaksbuljong, salt og pepper etter smak og ingefær etter smak. La gulrøttene koke seg helt møre. Ta deretter kjelen av plata og kjør det jevnt med en stavmikser. Tilsett ca 1/3 boks kokosmelk og la det koke opp igjen. Deretter er det bare å servere!

Tips: ønsker du en tynnere suppe sper du bare på med vann. Ble suppen for sterk sper du på med kokosmelk.

 

Hovedrett: torsk med bacon og ertepuré 

Ertepure:
Smelt 2 ss smør i en kjele og smelt. Stek 2 fedd opphakket hvitløk og ca 5 cm med opphakket purre (det ytterste av de grønne bladene). Tilsett ca 600g frosne erter og stek dette litt sammen med resten. Tilsett ca 1.5 dl vann + en terning grønnsaksbuljong. Kok ertene møre. Ta av plata og kjør med stavmikser. Smak til med salt og pepper og tilsett eventuelt mer vann hvis det blir for tykt.

Potetene:
Kok små poteter nesten helt møre i lettsaltet vann. Stek dem så litt i en panne med olje, salt og pepper til de blir gylne og fine.

Fisken:
Vi brukte frosne torskefileter som vi tinte i isvann. Deretter fikk de litt salt og pepper på seg før de ble pakket hver for seg i aluminiumsfolie og satt inn i stekeovnen. Jeg stekte de vel på rundt 175 grader midt i ovnen på rist til.. de var ferdige hehe. Jeg tok ikke tiden med andre ord.

Bacon:
Stek smårettbacon sprøtt med litt olje i en panne.

Anretning:
Bruk en spiseskje til å legge på ertepuré, løft fisken forsiktig over med en stekespade, legg tre små poteter på siden. Deretter tar du en liten sleiv eller lignende og løfter ut litt bacon med olje som du slipper på toppen av fisken. Dette vil da sige litt inn i fisken og baconbitene legger seg fint litt rundt om kring.

Og hvis noen skulle lure: det er en grunn til at vi alltid vasker over bordet og eventuelt også har på duk når vi har middagsgjester. Vi har nemlig gitt opp å lære Molly til å ikke gå på spisestuebordet. Andreas pleier også å sitte der og game og da pleier Molly og ligge ved siden av hehe. Se forresten de fine blomstene vi fikk av Wanna og Bjørn!

 

Er du glad i å lage mat?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg