SLIK FINNER JEG MOTIVASJON TIL TRENINGEN

Nå sliter jeg ikke med motivasjonen til å trene om dagen, det er heller nesten motsatt hahah! Det kommer nok av en blanding av at jeg digger å være tilbake på treningssenteret (dere vet, sånn automatisk startmotivasjon man får i starten av ting generelt sett) og at jeg er bevisst på hva som motiverer meg. Nå er det jo ikke sikkert at det som motiverer meg motiverer akkurat deg også, men noen av disse tingene kan nok hjelpe om man sliter med motivasjonen eller om man bare rett og slett vil holde på motivasjonen. Jeg synes også det er mye lettere å gjøre ting for å holde på motivasjonen, det krever heller ikke så mye av meg som å måtte finne motivasjonen på nytt.

På en vanlig blogg som skriver om trening ville nok introen stoppet der, men jeg vil likevel legge til noen ting. For meg er det viktig at trening skal være lysbetont og noe positivt, både for kropp og sjel. Jeg vet jo at noen av dere som leser bloggen min har en spiseforstyrrelse og jeg vil derfor oppfordre til å tenke nøye gjennom hvorfor du ønsker å trene hvis du trener eller har tenkt til å begynne. Gjør man det av feil grunner blir det bare trist og det kan være direkte skadelig. Følg også alltid legens råd om hvor mye/ofte til får lov til å trene eller om du får lov til å trene i det hele tatt. Ikke minst: husk å fylle på etter trening! Trening skal handle om å bygge kroppen opp, ikke bryte den ned.

Indre motivasjon

Finn ut hva du ønsker å oppnå med treningen. Hvis man ikke har noe spesielt å strekke seg etter er det lett å miste motivasjonen. Å trene bare for å trene holder sjeldent i lengden. Så finn ut hva nettopp du ønsker å oppnå med å trene, både store og langsiktige mål. Et av mine langsiktige mål er å ha en sterke kropp som fungerer bedre i hverdagen (fokus på helse), mens et av mine kortsiktige mål er å klare en pull up. Det er lettere å komme nærmere det store målet om man har mindre mål på veien til å holde motivasjonen oppe.

Ha en plan for treningen / treningsprogram / vit hva du skal gjøre på trening. Med dette mener jeg at det er lett å bli demotivert om man bare surrer rundt på treningssenteret hver gang og egentlig ikke har noen plan for hva man driver med. Ikke misforstå, man må nødvendigvis ha et spesialtilpasset treningsprogram, men det er lurt å ha en liten idé om hva man ønsker å få ut av nettopp denne treningsøkten før man setter foten inn på senteret. Det kan være at man har et treningsprogram å følge eller det kan være så enkelt som at man har bestemt seg for at “i dag vil jeg fokusere på armer”.

Noter ned treningsøktene dine. Er det noe jeg synes er supermotiverende så er det å se at jeg blir sterkere! Det er kjempegøy å se tilbake på at jeg før klarte xx kilo i knebøy, mens nå klarer jeg faktisk xx kilo! Ved å notere ned får man et bedre overblikk over fremgangen man har, men det kan også hjelpe til at man får mer ut av treningen.

Ta før bilder – hvis dette er sunt for deg. Slike bilder kan brukes både negativt og positivt, noe jeg er svært bevisst på når det kommer til meg selv. Derfor er jeg forsiktig med slik og det eneste jeg egentlig tar før og underveisbilder av er armene mine, nettopp fordi dette kun påvirker meg positivt. Jeg synes det er gøy å se at musklene vokser frem og det er ikke noe triggende for meg å se på bilder av mine egne armer. For de fleste er dette en svært god motivasjon å se på, men jeg vil også legge til at hvis du sliter med en spiseforstyrrelse burde du tenke nøye gjennom dette punktet.

Finn ut hva og hvordan du liker å trene. Hva slags form for trening gjør deg oppriktig glad eller/og godt? Liker du best å bruke apparater? Liker du best frivekter? Eller kanskje du ikke trives på treningssenter. Det er helt okey! Jeg trives for eksempel skikkelig godt på dansing og det er jo trening det også! Man må ikke være på et treningssenter for å trene. Man kan melde seg på ridning, svømming, tennis, håndball, fotball, langrenn, ishockey og så utrolig mye annet. Det viktigste er at du finner noe du trives med.

Ytre motivasjon

Tren sammen med en venn. Ikke bare er det lettere å komme seg over dørstokkmila hvis man har en avtale med noen, men det er så sosialt å hyggelig å trene sammen med en venn! Jeg synes også jeg presterer bedre og pusher meg selv litt mer om jeg har noen der som kan heie litt på meg. Økter med venner kan for meg utarte seg på to måter: vi pusher hverandre og får litt ekstra ut av treningen, eller det blir en mer chill økt hvor fokuset ligger mer på å bare ha det gøy. Begge deler er supert på hver sin måte, spør man meg!

Nytt treningstøy. Denne er en klassiker på motivasjon haha, den leser man jo om over alt! Men så er det ikke til å stikke under stol at nytt treningstøy ofte hjelper på motivasjonen. Jeg er iallfall sånn og det er mange jeg kjenner også. Når man har fått seg noe nytt vil man jo gjerne bruke det, uavhengig av hva det er. Med nytt mener jeg nødvendigvis ikke at du har kjøpt noe nytt i butikken, å kjøpe brukt eller bytte noe med en venn er vel så bra (og faktisk mye bedre for miljøet!). Selv kjøpte jeg en tights på Tise i går og er strålende fornøyd med det! Gleeeeder meg til å trene i den!

 

Tror du at tipsene mine kan motivere deg? Er det noen konkrete temaer innen trening dere vil jeg skal skrive om? 

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg