SPISEFORSTYRRELSER OG STYRKETRENING

Jeg vet at flere har stusset over at jeg får trene med tanke på spiseforstyrrelse og vekten min, så jeg tenkte å forklare litt om hvorfor. Nå har jeg ikke trent eller danset noe særlig på et helt år da jeg ikke har kunne forplikte meg til noe fast fordi jeg har vært mye borte i behandling. Men i starten av desember meldte jeg meg inn på treningssenter igjen. Da visste jeg ikke på det tidspunktet at jeg skulle legges inn på RASP allerede 6. januar, men heldigvis var det et godt tilbud da jeg meldte meg inn slik at jeg trener gratis i desember og januar hehe. Nå skriver jeg meg bort igjen.. Uansett, det var styrketrening og spiseforstyrrelse jeg skulle skrive om.

Når det kommer til spiseforstyrrelser og trening finnes det ikke et fasitsvar, det er opp til lege/behandler å bestemme hva som er greit og hva som ikke er greit. Jeg har tidligere hatt max antall dansetimer jeg får delta i pr uke (da danset jeg bare og trente ikke ved siden av), men de siste årene har jeg ikke hatt noen begrensninger utenom når jeg har vært innlagt. Det kommer av litt forskjellige ting, men jeg kan fortelle dere om hovedgrunnene:

1. Jeg trener ikke for å bryte ned kroppen aka gå mer ned i vekt. Fokuset mitt ligger på styrketrening og å bygge kroppen opp. Treningsplanen jeg følger er laget av en PT som selv har slitt med anoreksi tidligere og har spesialisert seg på å bygge kroppen under og etter undervekt. Dermed følger jeg en plan som er lagt opp etter akkurat meg og kroppen min sine behov.

2. Disse går jo litt under den samme som den over, men: jeg går ikke i minus av treningen, jeg overtrener ikke og mengden trening pr uke er en sunn mengde. Jeg har jo relativt god oppfølging generelt med tanke på spiseforstyrrelse og så lenge jeg bruker treningen til å bygge meg opp og ikke ned så får jeg holde på.

Heldigvis synes jeg at kordinasjonstrening er driiiit kjedelig, så du finner meg aldri lenge på mølla, for å si det sånn. Hadde treningen min i tillegg gått til å løpe så hadde jeg ikke fått lov til å trene. Husk også at alle kropper er forskjellige og jeg sier det igjen: hva som er passe mengde trening er det kun din lege/behandler som kan bedømme når du er syk.

Det kan hende jeg kommer til å skrive en del om trening i fremtiden, da med vekt på å bygge kroppen opp. Nå er det jo noe jeg virkelig liker å holde på med og bloggen min er jo en blogg hvor jeg skriver om hverdagen min. Jeg synes også at det er gøy og motiverende å dele innlegg om fremgang hihi.

 

Ønsker dere flere innlegg om trening?

 

 

//Elise Amanda

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg