SUNDAY SOCKS PÅ EN SØNDAG

For de som følger godt med vet de om min frustrasjon når det kommer til å strikke sokker. Jeg har hatet å strikke det, men jeg er jo så glad i å gå med hjemmestrikka ullsokker. Der er det jo et problem. Tidligere har jeg strikket tre sokker. Nei, ikke tre par med sokker, men tre stykk sokker.

Alle sokkene er strikket på pinner i størrelse 2mm (også kalt for synåler, spør man meg) og med hundre og ørten pinner (slik man vanligvis strikker sokker). Det ene paret jeg har strikket ble det forskjellig bredde på og den enslige sokken har et rart tåparti. Dessuten var det så kronglete å strikke at jeg ikke gadd å strikke sokk nummer to. Derfor har den ene katten fått den sokken i kurven sin, noe hun er storfornøyd med. Det sier jo i grunn sitt.

Men så kom jo fantastiske PetitKnit ut med en oppskrift på noen utrolig fine ullsokker da.. Og er det en som virkelig kan lage og skrive oppskrifter så er det henne. Dermed kjøpte jeg oppskriften på sokkene som heter Sunday socks, bestilte garn og krysset fingrene. Oppskriften inneholdt hvordan man strikker sokkene med 5 settpinner og i tillegg til min store glede: hvordan man strikker de med magic loop teknikk! For å si det sånn: å strikke med magic loop gjør alt ti ganger enklere og jeg slipper alt tullet med settpinnene. Magic loop er en teknikk hvor man strikker med på rundpinne og vet dere hva!? Sokkestrikking var visst ikke så ille likevel!

Nå er dere kanskje litt lei av å lese om mitt tidligere hat mot sokkestrikk og min store glede av å strikke disse sokkene hehe. Jeg håper iallfall at dette ble et lite tips til dere som også elsker ullsokker, men hater å strikke med settpinner. Sokkene ble utrolig gode og ikke minst er de utrolig søte også! Jeg kommer til å bo i disse i høst og i vinter! Faktisk ble de ferdigstilt natt til i dag, jeg klarte rett og slett ikke legge meg før jeg var ferdig hehe. Noen som kjenner seg igjen? 

Sokkene er strikket i Dale alpakka forte classic i fargen melert beige (fargekode 515). Et veldig mykt, godt varmt og slitesterkt garn. Perfekt med #sundaysocks på en søndag!

 

Bruker du ofte ullsokker på høsten og vinteren?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

8 kommentarer
    1. For noen herlige sokker! Har selv blitt så gira på strikkefronten❤️❤️ Kunne du delt litt strikkeoppskrifter/ strikke tips å triks? Det hadde vert gull😍 elsker bloggen din!!🥰🥰

    2. Flotte sokker! Og fin blogg:) liker variasjonen i innhold godt. Strikkingen inspirerer, og jeg har nettopp bestilt mitt første større prosjekt, en PetiteKnit Novise genser(hjelp!:). Ønsker deg en riktig god høst!

      1. Takk, så utrolig koselig å høre!<3 Så gøy! Det er et veldig godt valg til første genser da den er enkel og du lærer deg Basic strikketeknikker. Det tror jeg du får til! Takk det samme!

    3. Jeg bor i ullsokker! Og det er få ting som er bedre enn hjemmestrikkede ullsokker. Høst/vinter, hjemmestrikkede sokker, te, gode bøker og pledd. Blir ikke stort bedre 🙂 Hvor er forresten den hvite buksen i forrige innlegg fra? Sorry hvis du skrev det og jeg overså det, konsentrasjonen min er ikke på lag med meg i dag. Den var i hvert fall så fin at jeg fikk lyst på den selv, har lett etter en fin lys bukse i flere måneder (det du skrev om at de er en utfordring å gå i fordi du pleier å gjemme deg i mørke bukser var treffende. For å si det mildt)

    4. Heia ❤️
      Hvordan ble kvaliteten på disse sokkene? Holder på å strikke et par PERFECKT fra sandens ( som oppskriften), men føler det blir litt tynt.
      Brukte du samme masker og pinne nr i Dale alpakka forte classic ?
      Håper du har fint
      Klem❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg