SVAR PÅ SPØRSMÅL: NÆRINGSDRIKKER, BOK, TILLITT +++

Hei dere! Gårsdagen var skikkelig koselig, men veldig travel. Den skal jeg fortelle dere mer om siden. Jeg har jo ikke engang fått noe særlig tid til å strikke i det siste, noe som er litt krise. Heldigvis har jeg tid i dag! Den genseren jeg holder på meg nå har jeg holdt på med siden starten av juni hehe.. Det er utrolig lenge til meg å være. Det blir brukt en helt annen teknikk enn hva jeg har vært borti før, så første gang måtte jeg rekke opp ganske mye. Nå kan jeg det, så hvis jeg skal strikke med denne teknikken igjen går det mye fortere og det blir nok penere også. Uansett så er det gøy å lære seg noen nye ting!

Denne uken måtte jeg rett og slett kutte ned på noen spørsmål og selv da ble det utrolig mange. Jeg håper det ikke blir for mye å lese i ett innlegg? Isåfall, gi meg beskjed!

Var samboeren din kjent med spiseforstyrrelsen da dere ble sammen? Hvor lenge ventet du evt. med å fortelle det, og hvordan reagerte han når han fikk vite? Jeg fortalte han det ganske kort tid etter at vi ble kjent, da jeg følte at for meg var det det riktige, at han skulle vite litt om hva han eventuelt gikk til. Han tok det så mye bedre enn forventet og jeg er veldig heldig som har han!

Hvordan ser dine favoritt høyhelte sko ut? Hm, tror ikke jeg har noen favoritt gitt hehe.

Hvilke klær liker du best å gå med? Kjoler og skjørt, definitivt!

Hvordan har du det? Det går opp og ned, men det går bedre nå enn hva det gjorde før. Takk som spør<3

Har behandlingen på rasp funket? Ja, absolutt! Jeg er såååå mye friskere på ganske mange områder. Jeg har en lang vei igjen å gå, men jeg har da kommet ganske så langt likevel.

Føler du at du får jobbet med de bakenforliggende årsakene til din spiseforstyrrelse? Tidligere har vi så vidt vært innom det, men jeg har måtte jobbe med å få et lavere symptomtrykk ift SF før det har blitt vurdert å være hensiktsmessig til å begynne å jobbe ordentlig med. Planen er iallfall å jobbe parallelt med det.

Hvor mange oppkast runder med overspising har du i løpet av en uke? Nå? Alt fra 0 til 7 tror jeg. Så det er jo en ekstrem forbedring!

Føler du at det er vanskeligere å være normalvektig å ha en sf, enn for eksempel ved undervekt? Dessverre så følte jeg veldig på det før, da det “forventes” at man skal være radmager for å ha en SF. Jeg tror det kommer av bildet media gir av hva og hvordan en spiseforstyrrelse er og eventuelt mennesker i behandligssituasjoner som er inkompetente på SF. For å ha en spiseforstyrrelse kan man jo være overvektig, normalvektig og undervektig, det er jo tross alt en psykisk sykdom.

Hva slags matvarer overspiser du på? Alt mulig i grunn, for å si det sånn så kan det være alt fra salatblader og agurk til typisk junkfood (som jeg gjerne tilsetter enda mer fett eller sukker til).

Følger du en kostplan? På en måte.

Drikker du næringsdrikker når du er hjemme? Sjeldent nå om dagen:)

Hva tenker du om korona-pandemien? I starten synes jeg folk var helt hysteriske og det er jo noen ennå, men nå tar jeg det mye mer på alvor og har gjort det en god stund. Spesielt etter å ha opplevd hvordan det påvirker samfunnet og meg personlig. Jeg er likevel glad for alle tiltakene vi har i Norge mtp pandemien. Det er skremmende å se hva som har skjedd og hva som skjer i Sverige.

Ville du tatt en gentest for å oppdage sykdomsrisiko? Spennende spørsmål! Jeg tror faktisk jeg hadde gjort det om jeg hadde blitt tilbudt det. Jeg har tatt test for å finne ut om jeg har en arvelig mutasjon som ligger i familien da, men jeg har heldigvis ikke arvet det. Ikke at det er helt det samme haha.

Favoritt-app på telefonen? Instagram.

Pepsi Max eller Cola Zero? Cola Zero all the way!

Te eller kaffe? Liker ikke kaffe :((( Eller jeg liker kaffe som ikke er svart da! Men det må nok bli te, det har jeg likt bestandig.

Hvorfor er det så vanskelig å bli frisk fra spiseforstyrrelser? Jeg tror nok det er fordi spiseforstyrrelsen har en funksjon for de fleste. Ved å bli fratatt den funksjonen står man der sårbar uten å ha en beskyttelsesmur og man må face den egentlige grunnen til at ting er vanskelig. I tillegg så er en spiseforstyrrelse som oftest en svært kompleks sykdom og det er så mange forskjellige faktorer som gjør at det er vanskelig å skulle bli frisk.

Hva er planen din for videre behandling/innleggelser? Jeg skal fortsette poliklinisk på spis og så skal jeg kanskje begynne på DPS i tillegg for å jobbe mer parallelt. Innleggelser håper jeg virkelig at jeg er ferdig med for godt!

Så flott å se at du har blitt frisk, deilig å endelig kunne kaste klær i «størrelse syk»! ☺️ Dette var ikke et spørsmål, men jeg tar det med her likevel. Ja, jeg har gått opp i vekt, men jeg er langt fra frisk. De fleste med en spiseforstyrrelse er faktisk normalvektige eller overvektige, så vektoppgang er ikke synonymt med frisk. Det er jo også i hodet sykdommen sitter. Man trenger nødvendigvis ikke være normalvektig eller ha gått opp i vekt for å for å ikke være kjempesyk.

Liker du skrekkfilmer? Ja, så lenge de ikke er skikkelig surrealistiske, da synes jeg bare de blir teite hehe.

Har du noen gang opplevd å ikke bli trodd på av helsevesenet? Ja tidligere, men de siste årene har jeg ikke opplevd å ikke bli trodd.

Har du kontakt med noen du var innlagt med på Capio? Hmm.. jeg snakker ikke med noen av de tror jeg, utenom ei.

Kunne du tenkt deg å skrive bok? Det har jeg veldig lyst til faktisk!

Har du fått traumer fra behandling noen gang? Jeg vil ikke kalle det for traumer, men det har vært en del opplevelser som har satt spor, spesielt i situasjoner hvor jeg har mottatt tvungen behandling.

Hva tenker du om de neste månedene? At jeg skal jobbe på mtp SF og at jeg forhåpentligvis kan prøve å begynne å jobbe litt etterhvert.

Har du personlige og/eller behandlingsrelaterte mål eller delmål du ønsker å oppnå? Ja, sist time med behandler satte vi opp noen delmål, så jeg håper å få til noen av dem.

Har du noensinne fått tilliten til helsevesenet så svekket at du var fristet til å slutte i all behandling/gi fullstendig etter for spiseforstyrrelsen? Hehe ja, flere ganger. Men etter jeg ble myndig har ting vært mye lettere behandlingsmessig og helsevesenet har hatt mer og bedre ting å tilby.

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

4 kommentarer
    1. Bare så du vet det: hvis du skriver en bok en dag tror jeg den blir veldig bra! Du skriver så godt ☺️ Så den drømmen heier jeg veldig på. Og jeg ble glad langt inni meg da jeg leste at du håper du kan begynne å jobbe litt de neste månedene. Ikke det at det er noe gale å jobbe med å bli frisk fra en alvorlig spiseforstyrrelse, det er søren meg en 200 % stilling, men det er sikkert godt med litt annen jobbing i tillegg etterhvert.

      Jeg skulle ønske samfunnet kunne tilintetgjøre myten om at en må være undervektig eller radmager for å ha en alvorlig spiseforstyrrelse. Det finnes ingen sannhet i det, for det er som du skriver mest normalt å være normal- eller overvektig. Psykologen min på spis sa at hvis han hørte om et menneske som hadde en spiseforstyrrelse så ville han anta at vedkommende var normal- eller overvektig. Og at hvis en var undervektig så hadde en to problemer, undervekt og spiseforstyrrelsen. De aller færreste er undervektig. Men den myten gjør det vanskeligere å be om hjelp, den fører til skam, konkurranse og en (livsfarlig) tankegang om at en ikke er syk nok til å be om eller motta hjelp. Og den gjør hele prosessen med å gå opp i vekt ti tusen ganger verre, fordi en vet at det er en antagelse om at spiseforstyrrelsen er borte når en når normalvekt. Vektoppgang eller normalvekt er ikke lik frisk, og jeg synes det er så bra du skriver om det!

    2. Jeg er omvendt av deg på noe. Jeg liker ikke te, men alltid hatt lyst å like det fordi det er jo så mye forskjellig, men nei. Og liker bare svart kaffe, ikke cappuccino ellernoe sånn. Og Pepsi Max all the way her 😅

      Ellers er jeg sykt glad for å høre at du forsetter å kjempe. Veldig spent på å høre om det med jobb! ❤️ Du er så fin og jeg slutter aldri å heie på deg!

    3. Hei,
      La merke til denne under spm innlegget «Så flott å se at du har blitt frisk« så syntes det er bra at du tok det opp. Mener ikke noe negativt til vedkommende som skrev det men blir litt trist hver gang jeg ser slike kommentarer når det kommer til sp. Man kan ikke se på noen at de er friske fra sf fordi det utenpå er kun en «bivirkning» av alle herjingene på innsiden. Mest av alt trist at mange behandlere også tenker normal/høyere bmi er frisk. Det er tøft nok om man ikke skal leve ut standarder om å være tynn nok til å ha sf. Tror ikke jeg fikk frem poenget, men håper man en dag kan slutte å kommentere andres kropp og hva man ser på generell basis.
      Stå på videre, håper inderlig at du en dag klarer å kjempe deg helt ut.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg