SVAR PÅ SPØRSMÅL

Jeg sliter med anoreksi/bulimi selv og er for øyeblikket innlagt. Jeg lurer på om du har noen tips til hvordan man kan snu tankegangen og se frammover og ikke “savne” sykdommen eller lengte etter den “tryggheten” den gir.. En ting som hjelper meg er å sette opp en liste ved fordeler og ulemper med å være syk ved siden av hverandre, eventuelt en liste med hvordan livet ditt ser ut om 5 år som frisk/syk. Det setter virkelig ting i perspektiv for meg! En annen ting er at det er lurt å “erstatte” sykdommen med noe, noe som kan gi deg følelsen av trygghet og godt som kan ta opp tiden din (feks studier, jobbe frivillig i dyrebeskyttelsen, finne deg en hobby / mye fokus på den). Jeg synes iallfall det er lettere å “bytte ut” noe enn det er å slutte med det når det kommer til vanskelige ting. Og ikke minst: vær åpen om følelsene dine til behandlere og gi det tid! Masse lykke til! <3

Har du også vært redd for at du med bulimien kan få eksempelvis kreft (spiserør, mage, tarm mm.)? Ev. andre sykdommer? Nei, i grunn ikke noen sånne ting, men jeg har vært redd for andre ting, for eksempel hvordan bulimien påvirker tennene mine og andre skader jeg kan få / har fått direkte knyttet til spiseforstyrrelsen. Det er jo egentlig en god del ting i seg selv da, men…

Går det utover økonomien? Hehe.. ja. Som regel pleier jeg heldigvis være relativt økonomisk når jeg skal overspise, slik at det blir billigst mulig. Likevel så blir det jo himla dyrt da, tenk hva jeg kunne brukt alle de pengene på om de ikke hadde gått rett i dass (åhh, humoren min altså). Men jeg har full kontroll over inntekt og utgifter, noe som jeg er veldig glad for at jeg har og jeg har også et notat på mobilen med budsjett for hver utbetaling! Dermed går det for eksempel aldri utover husleie eller strøm, da regninger kommer først. Jeg sitter vel omtrent klar i nettbanken til å betale regninger så fort pengene kommer på konto haha. For meg fungerer iallfall dette veldig godt!

 

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg