SVAR PÅ SPØRSMÅLSRUNDEN: VEKTOPPGANG, MOTIVASJON +++

Hvor mange kg må du opp i vekt? Jeg må opp til jeg kommer til normalvekt og så skal jeg stabilisere der. Totalt sett vil det si xx kg opp i vekt. Jeg dropper å spesifisere tall da jeg ikke vil trigge noen og ikke vil at noen skal vite heller.

Hvor lenge skal du være innlagt? Frem til fredag, da skrives jeg ut. Gleder meg sååå mye til å være hjemme igjen! Håper bare det går bra.

Hva skjer om man ikke er motivert for å gå opp i vekt når man er innlagt frivillig på spiseforstyrrelse-avdelinger? Da risikerer man tenkepause eller å bli utskrevet. Men hvis man ikke er undervektig trenger man ikke gå opp i vekt. De fleste med en spiseforstyrrelse er faktisk normalvektige. Dette er noe jeg påpeker så ofte jeg kan, fordi det dessverre har blitt en allmenn oppfatning av at man må være beinrangel for å være syk, noe man absolutt ikke må.

Hva spiser du på en dag? Må du spise enn viss mengde kalorier og kan du velge mat selv? Frokost, lunsj, middag, kvelds og senkvelds. Noen ganger har jeg også et lite mellommåltid ved siden av. Må spise etter kostplan som da inneholder en viss mengde kalorier ja. Til frokost kan vi velge mellom grøt, musli eller brød/knekkebrød. Til lunsj er det brød/knekkebrød eller tre dager i uken hvor man kan velge salat, middag er det som blir servert, men man har noen valgmuligheter til dessert og kvelds er brød/knekkebrød eller musli.

Og hvordan syntes du det er å veie deg foran f.eks legen? Hva skjer om du nekter å veie deg.. ? Det synes jeg er utrolig vanskelig, men med god støtte kommer jeg meg gjennom det. Det er nattevaktene som veier her. Hvis man nekter så følger man ikke programmet og da risikerer mant tenkepause eller utskrivelse.

Hvordan er det med spiseforstyrrelsen i forhold til interessen for mote? Dette var faktisk et veldig interessant spørsmål! For tiden synes jeg det er veldig vanskelig å gå kledd slik jeg egentlig vil, da kroppen jeg har nå er ganske uvant og jeg er i en vektoppgangfase. Men jeg håper og tror det blir bedre etterhvert så ikke spiseforstyrrelsen setter så stopper på hvordan jeg liker å kle meg.

Har du noen planer for høsten? Jeg har veldig lyst til å studere over nett, så om jeg er bra nok til det så blir det nok det og gå i behandling ved siden av.

Har du tenkt å prøve å hekle igjen? Jupp! Det blir iallfall mer hekling med figurer fra Mummidalen.

Hvis du kunne reise i tid, ville du dratt til fortiden eller fremtiden? Fortiden.

Har du noen tips til noen som ønsker å begynne å danse? Hopp i det og meld deg på kurs. Jeg startet selv å danse ganske sent, men har ikke angret et eneste sekund. Synes du det er skummel å begynne alene så kan du jo høre med for eksempel ei venninne om hun vil begynne med deg.

Er det noe du opplever at kan være til hjelp for å unngå overspising? Spise jevnlig og ikke minst: få i seg nok til måltidene, både drikke og mat. Ellers er det nyttig å jobbe med årsakene til overspisingen, for det ligger som regel noe bak.

Beste boka du har lest? Veldig veldig vanskelig å velge, men jeg er glad i forfatterne Cecilia Samartin og Khaled Hosseini, så jeg må nesten svare i forfattere hehe.

Synes du mat fra feks Burger King og McDonalds er godt? Ja, er alt for glad i det haha!

Ang vekt, er det slik at det blir satt et spesifikt tall på vekt man skal nå? Eller er det ikke så spesifikt? Jo, det blir satt det tallet som tilsvarer normalvekt, altså BMI 20.

Føles det noe enklere nå enn de første dagene på RASP? Både ja og nei. Angående overspisingstrang så går det mye bedre og måltidene går også bedre, men samtidig så føler jeg at det blir vanskeligere dess jo mer jeg går opp i vekt.

Hvordan går det med deg? Takk som spør! Det er ganske tøft for tiden, men jeg har en del fine øyeblikk og jeg kjemper på.

Hvor mye penger bruker du på mat i mnd (som du kaster opp)? Alt som ikke går til faste regninger så og si har pleid å gå til mat.. så jeg har rett og slett ikke peiling for å være ærlig.

Hvordan er det å ha kjæreste når du er så syk? Det er jo ingen hemmelighet at det er utfordrende, for det er det jo. Men vi får det til å fungere heldigvis og jeg tror god kommunikasjon og ikke minst at jeg kjemper for å bli frisk er nøkkelen.

Hvor lenge har du vært syk og hvordan startet det? Jeg gikk vel i 9. klasse da jeg fikk en spiseforstyrrelsesdiagnose, men jeg ble syk ganske lenge før det. Spiseforstyrrelsen startet på barneskolen med en atypisk anoreksi, som senere rundt da jeg gikk i 10. klasse utviklet seg til bulimi.

Hva er din største drøm? Bli frisk og stifte familie sammen med Andreas.

 

Noe dere lurer på til neste uke spørsmålsrunde?

 

 

//Elise Amanda

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg