SVAR PÅ UKENS SPØRSMÅL: BARN, SLUTTE MED OPPKAST +++

Herlighet så mange spørsmål det kom inn denne uken, sånt er gøy! Det ble faktisk så mange spørsmål at jeg ser meg nødt til å dele opp svarene i to innlegg, slik at ikke dette innlegget blir alt for langt. Å se at det er så stor variasjon i spørsmålene er noe jeg også liker godt, alt fra spørsmål om mine favoritter blant ting til litt mer personlige og dype spørsmål.

Bilder fra barndommen og ungdommen, sånt er alltid gøy 😀 Og kanskje ”frisyrer og hårfarger jeg har hatt”? Haha, ja det kan jeg få til! Jeg må først og fremst se hva jeg finner, men bilder fra barndommen vet jeg at jeg har en del fra!

Og kanskje du kan legge spørsmålsrunder under en egen kategori her på bloggen? I’ll fix! Det var faktisk en ganske lur idé og da blir nok dette det første innlegget under den kategorien.

Ser at du og Mona Marlene har en del like klær. Kjøper dere ofte de samme klærne, som her, eller bytter/låner dere mye? Begge deler haha! Vi har jo ganske lik smak innen klær, så det blir ofte at den andre kjøper noe hvis den ene har kjøpt noe som faller i smak. I tillegg så låner vi ofte klær av hverandre (fint tips til dere forresten: miljøvennlig og billig måte å få større variasjon i klesskapet på).

Åssen type behandling får du nå og kva tenker de framover er lurt? Kva trur du sjølve må til av hjelp og oppfølging for å kome utav bulimien? Det kan jeg svare på i et eget innlegg på mandag da jeg føler at jeg må utdype meg en del for å kunne forklare slik jeg ønsker.

Kan du skrive eit innlegg om alt rundt Greta? Kunne vore interresant å høyrt dine synspunkt. Ja, det kan jeg så absolutt!

Har du noen gang prøvd coaching? Å gå til en coach altså? Som bruker teknikker/verktøy for å skape endring? Eller vært hos andre som driver med andre typer terapier? F.eks. psykoterapi, hypnose, eller annet. Med tanke på bulimien, altså. På videregående så var det et prøveprosjekt hvor vi hadde besøk av to coacher hvor vi hadde fellessamtaler, men også tilbud om individuelle samtaler. Nå var det mer knyttet til å mestre ting på generell basis, men det var overhodet ikke noe for meg.

Hvor mange barn vil du ha i fremtiden? En til to.

Liker du å tenne stearinlys? Jaaa, jeg elsker det haha!

Tenker du at om du får hjelp til å slutte å overspise- så kan du klare å slutte å kaste opp. Eller tenker du det kan være omvendt? At om du slutter å kaste opp etter overspising- (tross ubehaget) så kan overspisingsepisodene kanskje avta.
Og jeg har overhode ingen fasit- jeg lufter det bare for å høre hvilke tanker du evt kanskje har gjort deg rundt dette. Heier på deg hver dag! Dette var et veldig godt spørsmål og jeg tror svaret varierer fra person til person. For min del så startet jeg med smålig overspising i en prosess med å bli frisk fra anoreksi. Den smålige overspisingen gikk så over til stor overspising med oppkast. Jeg kaster heller ikke opp når jeg ikke har overspist og jeg vet fra erfaring og fra min egen del så kaster jeg ikke opp om jeg slutter med overspising. Jeg pleier å si at jeg ikke har et problem med oppkast, men med overspising: forsvinner overspisingen kaster jeg heller ikke opp. Overspisingsepisodene mine er i tillegg så store at jeg har fått beskjed om at hvis jeg ikke får til å kaste opp etter å ha overspist må jeg rett og slett legges inn på sykehus med en eneste gang så de kan pumpe opp maten.. Tusen takk, du er god<3

Hva studerte du på videregående? Helse & Oppvekst og Medier & Kommunikasjon gikk jeg litt på. Men jeg fullførte 1-3. klasse på danselinja, noe som var en helt fantastisk linje! Så jeg har nå generell studiekompetanse.

Hvilke organisasjoner donerer du helst penger til? Eksempler: Regnskogfondet, Kirkens Bymisjon, NOAH, Dråpen i havet. Dette var et litt vanskelig spørsmål da jeg ville og tidligere har donert til alle eksemplene du nevne hehe. Men på generell basis så er det organisasjoner som kan vise til at pengene blir brukt som de skal til formål som å hjelpe dyr, mennesker og natur.

Hvis du skulle bodd i Oslo, hvilken del av Oslo ville du bodd i? Hmm det vet jeg faktisk ikke. Stedsansen min er helt elendig, så selv etter å ha bodd i Oslo i to måneder har jeg fremdeles ikke helt forstått nøyaktig hva som er de forskjellige bydelene osv haha.

Kan du skrive hvor klærne dine er fra også, i alle fall når det faller naturlig? Hvilke nettsider og butikker liker du? Ja, det kan jeg godt! Jeg handler i grunn ikke klær så ofte, men jeg liker Bikbok, h&m og Gina Tricot blant annet.

Forslag til temaer for innlegg: Ulike behandlingsopplegg og -retninger du har prøvd, hva du synes om dem, på godt og vondt, hva du har lært og hvilke råd du vil gi til andre som skal gå i terapi eller legges inn. Tusen takk for forslag til temaer! Disse skal jeg ta med meg videre! Det samme gjelder andre forslag som har kommet inn til innlegg, de har jeg alle skrevet ned.

Har du planer om å ta høyere utdanning? En av mine motivasjoner for å bli frisk er faktisk å kunne utdanne meg til å bli barnehagelærer. Men enn så lenge står dessverre det på vent. Akkurat nå føles det litt håpløst, da jeg føler at jeg ikke kommer noen særlig vei. Men man skal aldri si aldri!

Hva drømte du om å bli da du var barn? Prinsesse, noe veldig mange andre også ville bli haha. Men sånn bortsett fra det så ville jeg bli advokat.

 

 

Noe mer dere lurer på? Hva synes dere om antrekket?

 

//Elise Amanda

1 kommentar
    1. Hei, du er fantastisk! Veldig glad for at du har begynt å blogge, leser bloggen din hver dag 🤩 er selv i en begynnende bulimifase fra å tidligere ha hatt anoreksi – så jeg kjenner jeg stadig vekk blir lettet og motivert til å søke hjelp ❤️ Takk! #åretsbloggerformeg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg