SVAR PÅ UKENS SPØRSMÅL – RECOVERYBRUKER, VENTETID, POLITIKK +++

Tenk, her kommer de siste bildene fra botanisk hage som ble tatt da jeg var i Oslo! Dere har jo fått sett mange bilder derifra, men jeg sparte noen siste til å bruke ved en senere anledning hihi. Dere har jo stilt meg en god del spørsmål, så da tenkte jeg det var fint å kunne poste disse bildene sammen med svarene på spørsmålsrunden!

I samme slengen tenkte jeg å fortelle dere at Andreas og jeg skal besøke tante og onkel i Sverige på torsdag, så det gleder jeg meg veldig til! Vi tar en tidlig båt ned på morgenen og så en sen båt tilbake på kvelden. Vi har faktisk besøkt dem der to somre tidligere og det har vært like koselig hver gang. Jeg krysser fingrene for sol og fint vær!

Hvordan er det å bo sammen med noen når du sliter med bulimi? Det må være et ganske stort hinder i seg selv, eller gjør du det selvom kjæresten er tilstede? Dette er et ganske godt spørsmål og jeg forstår at du lurer på det! Jeg skulle så inderlig ønske at det var et hinder for meg, men sannheten er at jeg gjør det selvom han er tilstede. Skamfullt nok styrer bulimien som den gjør, uavhengig om jeg er med kjæreste, familie eller venner..

Jeg lurer på om du vet hva som er definisjonen på en alvorlig spiseforstyrrelse? Jeg har lest flere steder om personer med alvorlig spiseforstyrrelse, og jeg har det selv. Men hva er forskjellen på en vanlig spiseforstyrrelse og en alvorlig spiseforstyrrelse? Det har jeg faktisk lurt på selv! Jeg tror det kanskje kan ha noe med graden av hvordan det påvirker en eller graden man er “oppslukt” i sykdommen? Jeg vet faktisk ikke.

Jeg lurer på hva recoverybrukeren din heter? Og hva synes du om sånne brukere/ det communityet når man er i tilfriskning fra en sf? Du kan sende meg en DM på min vanlige insta om du vil vite, da jeg ikke er helt komfortabel med å dele det med hele verden hehe. Hva jeg synes om det kommer såååå an på. Jeg liker ikke at noen rosemaler recovery, samtidig liker jeg ikke når noen påvirker noen svært negativt. Men så lenge man bruker det til noe positivt synes jeg det er greit!

Jeg lurer også på om hvordan det er med ventetid på rasp for deg siden du har vært der en gang før. Må du gjennom ny henvisning og ventetid eller kommer du foran i køen?
Ny henvisning og ny vurderingssamtale må jeg gjennom selvom jeg har vært der før. Jeg skal faktisk ha vurderingssamtale der i morgen. Krysser så fingrene for at det går bra!!

Jeg tror ikke du har skrevet noe om håret ditt, men har du stripet det?
Stemmer at jeg ikke skrev noe om det ja! Jeg farget det da jeg var i Polen på sommerferie, sjekk gjerne ut videoen min om min lille makeover hvis du vil se hihi.

Går det ann å ha bulimi og anorexi diagnose samtidig, og er det vanlig?
I diagnosesystemet man bruker her i Norge bruker de enten Atypisk anoreksi, anoreksi, atypisk bulimi eller uspesifisert spiseforstyrrelse. Sliter man med begge deler vurderer behandler hvilken diagnose som skal settes utifra noe jeg ikke helt hva er, for å være ærlig. I noen andre land har de en diagnose som heter Anorexia b/p subtype, eller anorektisk bulimi som man også kan si, men denne diagnosen brukes ikke her. Men ja, det er flere som sliter med begge deler samtidig, men det blir satt kun en diagnose.

Kanskje du kan skrive ett innlegg om noen saker du liker med venstre og lokalvalget?
Det kan jeg så absolutt få til og det passer jo supert nå som det er valg til høsten! Jeg har faktisk vært med i programkomiteen til Larvik Venstre, så det skal bli spennende å skrive litt om noen saker jeg liker veldig godt!

Hva i venstres politikk liker du bedre enn andre i de sakene som betyr mye for deg?
Det kan jeg også ta med i innlegget jeg skal skrive ang spørsmålet ovenfor her.

Hvordan er hverdagen din når du er hjemme? Er du mye sosial eller mye i eget selskap når det er hverdager?
Jeg prøver å gjøre noe hver eneste dag, men jeg er som regel bare hjemme da jeg ikke orker å være så veldig sosial. Hjemme pusler jeg med forskjellige ting som blogg og husarbeid blant annet. Så prøver jeg å ikke la bulimien få for mye kontroll. Jeg liker å være sosial og er det innimellom, men det koster dessverre så himla mye.

Hva jobber din samboer med, og hva synest han om bloggen?:-)
Han går på skole nå for å lære om koding, så det er spennende! Nøyaktig hva han synes om bloggen skal jeg faktisk spørre han om nå.. Han svarte: “helt grei den vel, men skal jeg få kos nå da?” haha, en litt trøtt samboer som har lyst på pjusk på håret haha. Dette er forresten et forhåndsskrevet innlegg, så klokken på døgnet dette blir postet er ikke når på døgnet det ble skrevet.

Jeg lurte også på hvorfor kan du ikke danse til høsten, om det er pga at du blir mye borte fra timer eller fordi du ikke skal trene så mye nå?
Det er fordi jeg mest sannsynlig skal være innlagt og at jeg derfor ikke er i nærheten nok til å kunne delta. Det er to timer med tog ca mellom Larvik og Oslo, så det hadde vært alt for langt å pendle også dessverre (og dyrt!), i tillegg til at det er forestillinger til jul og det krever at man møter opp til dansetimer og prøver til forestillingen. Åh, det blir rart å skulle se på forestillingen i år, men jeg gleder meg jo til å se den!

Kan du dele brukernavnet til recovery-instagrammen din?
Send meg en melding på instagram, så kanskje jeg kan dele den! Den er jo ikke direkte hemmelig altså, men jeg bare føler meg ikke heeeelt komfortabel med at “alle” skal vite om den.

 

 

Noe du lurer på til neste spørsmålsrunde?

 

 

//Elise Amanda

1 kommentar
    1. Dette høres kanskje rart ut. Men har det med bulimi å gjøre at du er liksom hoven i ansiktet men så tynn ellers? Håper du ikke misfostår, du er helt nydelig. Virkelig. Bare ønsker å lære for å forstå mer. Ønsker deg ALT godt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg