SVAR PÅ UKENS SPØRSMÅL + ANTREKK

God helg folkens! Nå er det helg allerede jo! Jeg har ingen spesielle planer i dag da jeg kun har 15 minutter utgang med følge, men jeg tenkte å få gått meg en liten tur på det kvarteret. Det er så rart å gå ute rundt i dette området, det gir meg skikkelig flashbacks til ungdomsskolen. Ungdompsykiatrisk døgnpost ligger nemlig rett ved siden av dette bygget jeg er i nå, så turer i nærmiljøet her gikk jeg masse av da jeg var yngre. Senere i dag tenkte jeg å fortelle dere om rare ting jeg gjorde som barn, og tro meg, det er mye rart det! Enn så lenge får dere se svarene på spørsmålene dere stilte meg. Heldigvis hadde jeg også noen antrekksbilder på lur som jeg ikke hadde fått postet ennå, så da blir det nye bilder på dere også!

Lurer bla på hvor “bra” du må være for å komme til modum og hva som er planen.
Akkurat hva som er planen fremover er litt usikkert, men jeg får nok vite litt mer på mandag. Jeg spurte om innleggelse her i en uke for å prøve å komme meg opp på beina igjen, noe de sa ja til. Så etter det blir det nok hjem. Modum har nytt inntak i september, så om jeg er frisk nok drar jeg kanskje dit da. Eventuelt har jeg vært inne på tanken om å søke RASP igjen. På Modum må man være frisk nok til å selvstendig klare å ta mange riktige valg, og der er jeg dessverre ikke helt ennå. Men dit skal jeg!

 

Kordan går d der du e nu? Føle du d hjelp å ver der…. ?:)
Det går helt greit! Det er mye bedre for meg å være her jeg er nå enn i Sandefjord.

Er de like flinke i tønsberg som på rasp? Er de spesialisert mot sf?
Absolutt ikke, men de er likevel tusen ganger flinkere enn dps døgn i Sandefjord. Her tilbyr de måltidsstøtte og hviletid/oppfølging etter måltider, i tillegg til at det jobber kompetente mennesker her og de som ikke er kompetente prøver så godt de kan å forstå. De er altså ikke spesialiserte på SF, men det jobber mennesker her med kompetanse på SF.

 

Kan du fortelle litt om den avdelinga du e på nu?
Jeg føler egentlig at det ikke er noe spesielt å fortelle? Det er en vanlig psykiatrisk døgnpost. Bygget er helt nytt da og det er jo fint!

Tanker om samer?
Jeg synes for det første at det er fælt hvordan samenes historie har blitt dysset ned i historiebøkene. For det andre synes jeg at man kunne lært litt samisk på skolen da jeg ser på det som en del av norsk kultur. Og ellers tenker jeg ikke noe spesielt om samer, annet enn at jeg skulle ønske de hadde flere rettigheter.

Kunne du tenke deg å studere psykologi?
Det hadde nok vært spennende og interessant, men det er barnehagelærer jeg ønsker å bli. Jeg synes det er artig å være med barn og jeg ser for meg at jeg hadde passet til å ha det pedagogiske ansvaret i en barnehage. I tillegg vil jeg ta en eller annen tilleggsutdanning som omhandler barn med spesielle behov.

Verdens fineste navn?
Av vestlige navn liker jeg godt Olivia, Linnea, Hedvig, Ada, Leah, Maya, Oscar, Storm, Gustav og Johan. Av vestlige navn er jeg veldig glad i jentenavnene Aisha, Amina, Farida, Jamila og Mariam. Det ble mange navn det haha!

Tenker du at du er høysensitiv? Spennende tema synes jeg.
Det er jeg helt enig i at er et spennende tema! Dette er faktisk noe jeg har tenkt over flere ganger og jeg vil si at ja, jeg ser på meg selv som høysensitiv. Så kan man også spørre: er det sånn jeg er eller er det på grunn av sykdommen min?

Tatt danskebåten noen gang?
Ja, flere ganger! Men du er fra rundt Oslo så du tenker kanskje på den som går derifra? Den har jeg ikke tatt isåfall, men jeg har tatt Superspeed som går fra Larvik og Peter Wessel som gikk før de byttet den ut med den nye.

Hva liker du best å blogge om?
Ting som engasjerer meg og antrekk hehe. En god mix der altså! Med ting som interesserer meg mener jeg blant annet mine politiske meninger, men også å være åpen om psykisk helse. Ellers blir det jo noen blogginnlegg om hverdagslivet mitt også.

Tre ord som beskriver Norge?
Snø, fjell og brunost.

Har du noen allergier eller intoleranser?
Ja, dessverre. Jeg har cøliaki og kuldeallergi. På grunn av cøliaki har jeg også kryssintoleranse for laktose, men det er da kun noe jeg reagerer på om jeg har fått i meg gluten.

Hvordan går dere frem hvis dere skal klage på det forrige steder du var på, og er det fylkesmannen som tar imot slikt?
Det er fylkesmannen som tar imot slikt ja! Slik jeg har forstått det så ligger det et skjema på nett som man kan fylle inn og sende. Det skal gjøres så fort jeg har overskudd til det!

Hvordan er året ditt så langt?
Veldig opp og ned! Det var vært en del veldig fine ting som har skjedd, men det har også vært svært utfordrende så langt. Alt i alt har det så langt vært bedre enn det forrige året vil jeg si.

 

Noe du lurer på til neste uke? 🙂 Hva slags innlegg ønsker du at jeg skal skrive?

 

 

//Elise Amanda

3 kommentarer
    1. Kva tenke du vidare? Følar du deg sterk nok til å koma heim allerede nå? Skulle du egt ikkje ver lenger på dps etter Rasp? For å bli bra nok til Modum? Håpar du får ein god plan på mandag.

    2. Hei! Hvorfor var ble du ikke søkt inn på langtidsavdelingen på RASP når det virker som du trenger mer hjelp? Stå på videre og det er mulig å bli frisk:-) Hilsen en som slet med på anoreksi og bulimi på 90-tallet og da var det i hvert fall lite kunnskap om spiseforstyrrelser…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg