TIL DEG MED EN SPISEFORSTYRRELSE NÅ I JULETIDEN

Vit at du er bra nok, at du ikke er alene og at det er lov til å si nei. Juletiden er vanskelig for mange og ikke minst er grunnene mange. Jeg vet iallfall at det å ha en spiseforstyrrelse i denne tiden ikke er bare-bare. En tid fylt av kos, som da gjerne er synonymt med kos og mat. For mange (inkludert meg selv) gjør dette ting bare enda vanskeligere, for det er ikke alltid bare kos når mat er involvert. Jeg synes det er ganske sårt, for jeg elsker jo julen og alt den bringer med. Men så tar dessverre ikke spiseforstyrrelsen juleferie, selvom jeg så endelig skulle ønske det. Gjennom mange år har jeg gjort mange erfaringer, både på godt og vondt. Hva er det som kan gjøre denne tiden litt lettere? Hvordan kan jeg også klare å kose meg, til tross for mine utfordringer?

•Snakk med de rundt deg og finn løsninger på forhånd. Ofte blir det en del juleselskap eller andre sammenkomster med mat. Ofte har dette ført til at jeg har dukket opp, prøvd å spise som alle andre og så har det gått dårlig og/eller jeg har bare dratt. Jeg vil jo klare, men så vet jeg at jeg hadde klart bedre hvis jeg hadde tatt litt mer hensyn til hva jeg trenger i min situasjon, fremfor å skulle fremstå friskest mulig. For meg kan det da hjelpe å snakke med de jeg skal være med (dog mye lettere med nære venner og familie) på forhånd og avtale/fortelle hva jeg gjør med mat. Om det så er at jeg skal spise før jeg drar, ta med egen mat eller noe helt annet. Dermed kan jeg få vært med på det sosiale og hyggelige, uten at maten skal ødelegge alt.
Det kan også være kjekt å noen ganger minne de man skal være med på at det ikke er så hyggelig med kommentarer om hva man spiser, hvordan man spiser, når man spiser eller kommentarer på kropp eller vekt. Dessverre er det noen som er litt raske til å lire slike kommentarer ut av seg og da er det fint å gi en ventelig påminnelse i forkant, slik at man kanskje slipper å sitte der å høre noe slikt i en stressende situasjon.

•Det er lov til å si nei. Noen ganger kan det bli veldig mye. Invitasjoner til familiemiddager, julebord, filmkveld med snacks, pepperkakebaking, jentekveld osv osv kan strømme på i denne tiden. Selv synes jeg det kan være vanskelig å si nei, jeg vil jo ikke være hun kjipe og jeg vil jo så gjerne klare å være med på alt. Likevel vet jeg så godt at jeg faktisk også må ta hensyn til min egen helse, selvom det ikke bestandig er så lett. Det er lov å si nei hvis man ikke orker, klarer eller hvis man kjenner at dette her er med på å gjøre en verre.
Man er ikke pliktig til å komme med en grunn, men noen ganger er det noen som presser veldig på med “hvorfor? kan du ikke vær så snill å bli med?” eller lignende. For min del kan jeg noen ganger klare å svare da at akkurat nå blir det litt for vanskelig for meg, selv om jeg gjerne vil. Er man derimot ikke så gira på å si det rett ut, men likevel ønsker å komme med en forklaring for å stilne spørsmålene er det helt innafor å si at man har andre planer eller rett og slett skylde litt på koronasituasjonen med en “jeg har blitt litt småsyk, så jeg må holde meg hjemme”.

•Finn ut hvordan du kan kose deg og fyll tiden med det. Det er jo så mye man kan gjøre rundt juletider og jeg synes det er så viktig å gjøre ting som gjør en godt. For julekos må nødvendigvis ikke utelukkende bestå av ting som gjør det vanskelig med tanke på spiseforstyrrelsen. Hva med å invitere noen til å ta en kopp kaffe eller te? Dra ut for å skøyte sammen? Pakke inn gaver sammen mens man hører på julemusikk? Eller kanskje du vil ha en kveld alene med ansiktsmaske, strikketøyet og julefilm? Man kan gjøre mye koselig i juletiden selv om man kanskje vil finne på andre ting å gjøre enn kun ting som involverer mat. Finn ut hva som gjør at du har det fint og du koser deg!
Jeg mener ikke at man ikke skal utfordre seg, men hvis jul kun blir forbundet med utfordringer, stress, angst og masse vanskelige følelser blir det ganske trist. Derfor er det viktig å også gjøre ting som ikke fremprovoserer veldig mye vanskelig. Jeg har hatt noen sånne juletider, hvor jeg har prøvd å fremstå frisk / gjort alt det friske mennesker gjør og det førte ikke med seg så mye godt. Balanse er tingen! Utfordringer er bra, men det er ikke så bra når utfordringene skygger over all julegleden.

Jeg vet dette er en fin tid, samtidig som det er en tøff tid. Jeg håper likevel at dere får kjenne på varme, juleglede og gode øyeblikk. Jeg håper dere klarer å sette grenser for dere selv, at dere klarer å utfordre dere noe og at dere klarer å gjøre ting som gjør dere godt. Jeg tenker på dere og sender dere mange styrkeklemmer. Husk at helse må komme først, for det er faktisk mye viktigere enn middagsselskapet til grandtante Gunn eller å droppe jentekvelden kun fordi du er redd for matsituasjonen som kan oppstå. Jeg heier på dere alle fra sidelinjen og håper dere får en så fin som mulig juletid!

 

Hva gir deg glede i juletiden?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg