TING GÅR IKKE ALLTID ETTER PLANEN

Recovery fra en spiseforstyrrelse er ikke bare en rett graf, det går i bølger. Men så lenge man går to skritt frem og ett tilbake kommer man seg likevel fremover. Jeg (og kanskje noen av dere også?) hadde forventet at tilfriskningen skulle være mye lettere da jeg først satte i gang prosjekt frisk(ere). Det virket utenfra som om alle andre fikk det til så lett og som at det bare var å spise normalt og så skulle alt på magisk vis bli bedre. Det jeg ikke visste da var at det er bare halve sannheten, for man må spise normalt for å bli bedre, men det er mye mer som skal til enn bare det. At man spiser normalt betyr ikke nødvendigvis at man har blitt frisk.

Jeg hadde et lite tilbakeskritt på lørdag. Etter hviletid etter middag endte det med at jeg gikk på kiwi, hvor bulimien fikk blomstre. Det var ikke med hevet hode jeg gikk tilbake til avdelingen etterpå, men med halen mellom beina. Jeg var veldig redd for å bli møtt med kjeft, men heldigvis ble jeg ikke møtt på en slik måte. Fremfor kjeft ble jeg heller oppmuntret til å gå videre: for dette har skjedd og sånn er det, men da kan man ikke bare legge seg ned å grine (noe jeg har en tendens til å gjøre eller å se verden i svart/hvitt). Takket være god støtte så kom jeg meg på beina igjen og snublet meg inn til kveldsmat, som ble fullført som planlagt.

Husk at ting tar tid hvis du er i en tilfriskningsprosess. Roma ble ikke bygget på én dag, som min far pleier å si. Den største forskjellen min fra tidligere forsøk på å bli frisk(ere) ligger i tilbakefallene mine. Før var like så godt hele dagen om ikke uka ødelagt om noe først gikk dårlig, nå derimot klarer jeg å hente meg inn igjen mye fortere. Det er ikke nødvendigvis om du faller som spiller så stor rolle, men hvor fort og kanskje sterkt du klarer å reise deg.

 

 

 

//Elise Amanda

3 kommentarer
    1. Kjenner meg veldig igjen i at når det først går galt er heeeele dagen ødelagt. Hvordan har du klart å snu den tankegangen?

      1. Det hjelper veldig å få høre at jeg må holde fokus når ting er vanskelig og få påminnelser om at ikke hele dagen trenger å gå i dass og litt andre påminnelser. Klem<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg