TIPS: HVORDAN FÅ EN BEDRE BLOGG

I løpet av min tid som blogger (det har blitt noen år nå) har jeg lagt meg merke til noen ting som er med på å forbedre bloggen min. Noen av disse tingene tenker jeg nå å dele med dere nå. Så om du vurderer å starte en blogg eller om du allerede har en blogg kan det hende at disse tipsene er nyttig for nettopp deg. Here we go!

 

Sett pris på leserne dine. Denne her synes jeg er et av de viktigste punktene. Sett pris på at mennesker faktisk tar seg tid til å skrive en kommentar til nettopp deg og ha en dialog i kommentarfeltet. Vis leserne dine at du faktisk bryr deg om dem og ikke bare overse dem. Kommenter gjerne andre sine blogger også, så støtter man hverandre. Jeg har blitt “kjent” med flere utrolig gode mennesker på denne måten. De siste dagene skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke har hatt overskudd til å sette pris på leserne mine ved å svare dem, men nå går det litt bedre med meg og da skal det på plass igjen!

Finn ut hva du vil skrive om. Ønsker du å skrive en matblogg? En moteblogg? En blogg om livet ditt? Humoristisk blogg? Fotoblogg? Miljøblogg? Finn din måte og hva som interesserer deg. By på deg selv og vær ekte. Du blir fort gjennomskuet om du skriver kun for å få lesere og ikke fordi du faktisk liker å blogge. Min blogg handler mest om hverdagslivet mitt. Jeg skriver om spiseforstyrrelse, antrekk jeg har på meg, noen ganger om dansing, hva jeg gjør i løpet av en dag og lignende. Så det er min røde tråd på bloggen: hverdagslivet mitt og ting som interesserer meg.

Planlegg uken. Det kan fort bli vanskelig å finne ut hva du skal skrive om akkurat der og da, så mitt beste tips her er å planlegge uken. Hver søndag setter jeg meg ned og skriver en plan for bloggen for den kommende uken. Da pleier jeg å planlegge 2-3 innlegg pr dag. Å oppdatere jevnlig er en fin måte å holde på lesere på også, blogger du typ 2 ganger i måneden er det fort at folk glemmer deg. Når jeg planlegger uken tenker jeg på hva jeg ønsker å skrive om, men jeg tar også hensyn til leserne mine sine ønsker og prøver å få inn noe de spesifikt har spurt om også. Jeg planlegger i tillegg alltid en video som skal bli filmet i løpet av uken og som kommer ut på søndager.

Ha god kvalitet på innleggene. Det er mye bedre å ha ett innlegg pr dag som er av god kvalitet enn tre innlegg hvor du poster noe kun for å poste. Det er flere ganger jeg har tatt bilder og begynt å skrive, for så å innse at dette her er faktisk av så dårlig kvalitet at jeg ikke vil ha det ut. Jeg ønsker å stå for bildene og tekstene som blir lagt ut på bloggen. Nå sier jeg ikke at alt skal være helt perfekt hele tiden, for det skal det ikke. Men en viss kvalitet burde man prøve å opprettholde. 

 

Har du noen tips? Følger du eventuelt noen av disse?

 

 

//Elise Amanda

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg