TIPS TIL FERIER MED VENNINNER

Nå har jeg kun vært på reise alene med venninner to ganger før, så reisen jeg skal på snart med Mona blir min tredje! Til tross for det ønsker jeg å dele noen tips med dere, for det er nemlig en del ting man burde tenke på før reise bestilles og planlegges. Dette er noe jeg selv har gjort begge gangene og det har gått strålende! Det siste man vil på en slik tur er jo at det blir dårlig stemning, eller hva? Jeg har lest og hørt flere historier om venner som har dratt sammen på tur og reisen kunne ikke ha blitt mer mislykket. Det er utrolig synd når ting som da har skjedd ofte lett kunne ha vært unngått ved å ta noen forhåndsregler. Her er mine tips til en vellykket og hyggelig ferietur med venninner:

Hva er målet deres for reisen? Om en av dere vil bruke store deler av ferien til å shoppe og den andre kun vil se severdigheter kan det fort bli kræsj. Eller om en vil stå opp tidlig, kanskje ta seg en joggetur på morgenen og bruke dagen på stranden og aktiviteter kan det fort bli kræsj om den andre heller vil bruke ferien på å feste hele natten og sove til langt utpå dag. Finn derfor ut på forhånd om dere har samme ønsker for hva man skal bruke ferien til, så slipper man det problemet! Da er det også lettere å ta hensyn til hverandre om man planlegger litt på forhånd.

Budsjett: Pass på å snakke med hverandre om dette! Om en har med tusenvis av kroner og den andre svært mye mindre kan ting fort bli kjipt. Da er det viktig å bli enige om hva man skal legge penger i. Å gjøre aktiviteter som koster mye penger kan bli kjipt for person a kanskje ikke har råd og person b kanskje føler da at det er kjipt at de ikke kan gjøre ting. Et tips der er da å velge billige transportmuligheter, spisesteder osv, så kan man heller legge mer penger i personlige ting, for eksempel shopping. Heldigvis har de jeg har reist med før og jeg hatt omtrent helt likt budsjett begge gangene og vi var enige på forhånd hva vi ville legge penger i og hva vi ville gjøre billigst mulig:)

Hvem er reiseleder? Nei, du trenger ikke være på barneskolen eller 90 år for å ha reiseleder! Velg en du/dere reiser med til å ha kontroll på avganger av fly, hvordan komme seg til/fra flyplass, billetter og lignende. Da slipper man mye stress og ting går mer på skinner. Dessuten er det lettere for de i taxien å få bestillingen fra ett menneske og ikke tre kaklehoder som prøver å forklare samtidig hehe.

Kjenner dere hverandre godt nok? Det er en stor forskjell på å være sammen noen timer og det å skulle være oppe i hverandre flere dager og netter i strekk. Da er det også lurt å vite litt om de andres leggerutiner (legge seg / stå opp tidlig eller legge seg sent / stå opp sent) og lignende. Er man tre sammen på tur er det viktig at ikke en føler seg oversett og det kan være lurt at alle tre kjenner hverandre godt, slik at en person slipper å være bindeleddet. Husk å lytte til hverandre og finne løsninger på en best mulig måte om noe oppstår.
 

Sist, men ikke minst: Ta vare på hverandre! Pass på hverandre når dere går sammen ute og ikke gå alene. Hjelp også til å passe på hverandres verdisaker og ikke minst drikke om dere er ute. Husk også at å passe på gjelder ikke kun den fysiske tryggheten, men også å passe på at alle har det bra og har det hyggelig.

Håper dere satte pris på tipsene! Følger man dem tror jeg reisen blir vellykket, for min del har det blitt det begge gangene! Nå gleder jeg meg masse til ferietur med Mona på onsdag! 😀

-Elise Amanda

7 kommentarer
    1. Kjempefint innlegg! Jeg var selv på ferie med to venninner for noen år siden, og med den ene gikk det fint, mens den andre var det litt vanskeligere med, haha 😂 fine tips, mye her som er verdt å tenke over!

    2. Så mange fine tips! Når jeg og ei venninne dro til Bali i år hadde vi ikke så mye av dette klart, og det ordnet seg jo underveis, men er veldig greie ting å ha klart før ferien!

    3. Nå har jeg ikke en eneste venninne, men du kommer med gode, konkrete tips. Tror flere vil dra nytte av punktene som du viser til.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg