UKENS SPØRSMÅL 16 – spiseforstyrrelse, innleggelse, barn, stilen min +++

Jeg lurer generelt på hvordan fastleger følger opp spiseforstyrrelser. Kan/vil du fortelle litt hvordan din fastlege forholder seg til spiseforstyrrelsen? Kanskje også hvordan du ble møtt første gang du søkte hjelp?
Det er nok veldig forskjellig fra fastlege til fastlege, men jeg kan lage et eget innlegg om hvordan noen følger opp og hvor jeg også forklarer hvordan jeg synes at fastleger bør følge opp. Da jeg var hos fastlegen første gang på grunn av spiseforstyrrelser hadde jeg en annen fastlege enn hva jeg har nå. Men jeg kan svare litt mer utfyllende i et eget innlegg.

 

Ser du har mange antrekk med topper som har korte ermer. Er det ikke kaldt? 🙂 Eller har antrekkene varmere tilbehør som ikke nødvendigvis er med på bildene (genser, cardigan, skjerf)? Eller er du en varmblodig person, som ikke fryser så mye?
Hehe, antrekkene har som regel varmere tilbehør som bare ikke blir tatt bilde av. Det er jo ikke noe artig for dere å se samme store vinterjakka på alle antrekksbilder for eksempel. Jeg er egentlig en skikkelig frysepinn.

 

Kan du beskrive stilen din?
Åh, dette spørsmålet er så vanskelig! Men jeg er glad i å kombinere stramt med løst, emostilen min henger fremdeles litt igjen, et lite hint av 90-tallet, litt søt, litt rocka, litt classy med et lite hint av trashy. Haha, det er det nærmeste jeg kommer å skulle klare å beskrive den.

 

Kan man være veganer på rasp?
Nei, men man kan være vegetarianer.

Hvor lenge varer hviletiden etter måltidene?
Det varierer da de tilpasser det til hvor lang tid man trenger. Jeg for eksempel har en time, med mulighet for lenger om det er ekstra vanskelig og behov for det.

 

Hvordan er dagene på RASP annerledes i forhold til vanlig psykiatrisk avdeling og Capio?
Nå har jeg kun vært innlagt på ungdompsykiatrisk og akutt, så ikke vanlig psykiatrisk avdeling, så det kan jeg ikke helt svare på. Forskjellene mellom RASP og Capio derimot kan jeg svare på, men det blir i et eget innlegg da svaret kommer til å ta ganske stor plass hehe.

 

Hva ser du fram til?
Å kunne bli frisk nok til å fungere i en normal hverdag. Men litt mer kortsiktig så ser jeg veldig frem til jeg skal til Polen med familien min til sommeren, det gleder jeg meg skikkelig til!

 

Favoritt brus/drink?
Jeg er veldig glad i Fanta lemon, pepsi max lime og cola free. Av drink er jeg veldig glad i pink elephant, sure føtter og generelt drinker som er litt sure eller syrlige.

 

Har du lyst til å få barn i fremtiden?
Ja, veldig! Har allerede en liste med navn på mobilen haha og har tenkt at barnerommet skal være lyseolivengrønt.

Hvordan fortalte du kjæresten din og venner om at du har en spiseforstyrrelse/psykiske lidelser?
Kjæresten min sa jeg det egentlig bare rett ut til og det samme med noen nære venner. “Alle” andre fikk vite det ved at jeg rett og slett skrev et blogginnlegg om det og linket til det på Facebook. Jeg følte at det ble enklest for meg slik.

 

Har du noen dyr? I så fall, hva slags og hvor mange?
Det har jeg! Jeg har to katter. En vanlig huskatt som er langhåret, lysegrå og med grønne øyne som heter Lucy og en Maine Coon som er semilanghåret som heter Molly. Veldig nydelige begge to!

 

Hvor mye må du opp i vekt i uken?
Vekt er et tema jeg ikke kommer til å skrive noe særlig om her på bloggen da det er svært sårt for meg og mange andre. Hvor mye jeg må opp i vekt i uken er blant annet ting jeg ikke ønsker å skrive om.

 

Hvordan jobber dere konkret? Hva er det beste med RASP? Har du sterk bp-trang der inne? Hvordan påvirker spiseforstyrrelsen forholdet til kjæresten din? Kan du skrive ett eget innlegg om hvordan sf har påvirket forholdet til deg og kjæresten? Kan du skrive litt mer personlig innlegg rundt opplegget der? Hva du lærer osv? Hvordan har spiseforstyrrelsen påvirket deg fysisk? Hva tenker du er fordeler/ ulemper ved innleggelse kontra poliklinisk behandling?
Disse spørsmålene samlet jeg da det blir alt for langt til å skulle svare på noen av dem her, men jeg skal bli flinkere til å vie egne innlegg til spørsmålene deres som krever lange svar. Jeg føler at jeg har svart på hva jeg synes er det beste med RASP før og litt om hvordan de jobber her. Angående hva jeg lærer her må jeg tenke meg litt om, for det er ikke alt jeg ønsker å dele.

Får du spise 100% vegetarisk på RASP?
Jepsipepsi, det får jeg. Aldri hatt noe problem med å skulle få vegetarmat når jeg er innlagt, men det er sikkert fordi det er så åpenbart at jeg er vegetarianer av rette grunner, altså at det ikke er et valg spiseforstyrrelsen har tatt for meg. Så begynner det jo snart å nærme seg 10 år jeg har vært pescetarianer og vegetarianer tilsammen også da.

 

Hva er din beste egenskap?
Denne er vanskelig, helt ærlig så er jeg så dårlig på å svare på slikt, men jeg skal prøve! Min beste egenskap… hmmm.. det tror jeg må være at jeg bryr meg veldig om både mennesker og dyr. Jeg har et ekstra hjerte for de som av forskjellige grunner er litt mer sårbare enn den generelle befolkningen.

 

Hva tenker du at du skal jobbe med etterhvert? + Hva er din drømmejobb, om du kunne velge fritt?
Jeg har veldig lyst til å utdanne meg til barnehagelærer så fort jeg er frisk nok til det. Så da håper jeg på å få jobb som nettopp det når jeg en eller annen gang er ferdig utdannet. Å kunne være fotograf på si hadde vært utrolig gøy!

 

Er det triggende å være innlagt?
Både ja og nei. Helt ærlig så skal det en del ting til for å trigge meg og min største trigger er meg selv. Men det er ikke triggende oppførsel mellom pasientene om det var det du lurte på. Heldigvis!

 

Drømmereise?
Jeg har utrolig lyst til å se og oppleve India! Ellers står Sør-Afrika, Maldivene og Russland høyt på lista.

 

Noe du lurer på til neste ukes spørsmålsrunde?

 

 

 

//Elise Amanda

1 kommentar
    1. Jeg var vegetarianer da jeg ble innlagt på rasp i 2012, men da godtok de ikke det med noen. Godt å høre ting har endret seg, hvordan legger de opp til dette nå? Regner med du velger vegetariske pålegg og så får du egen middag eller?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg