VEGETARISK PAELLA + SKALLDYRPAELLA I ETT!

På lørdag hadde vi besøk av svigers hvor vi serverte paella. Det som var ganske greit var at jeg kunne lage hele retten vegetarisk og så til slutt tilsette skalldyr og skjell. Dermed var det faktisk ikke noe mer styr å lage “to retter” enn det hadde vært å lage en. Oppskriften på min vegetarpaella finner dere under her + hva man kan gjøre videre om man ikke ønsker vegetar. Dermed var det også i boks å lage en rett fra Spania!

Svigers hadde også med en hvitvin fra polet som de hadde fått anbefalt til paella og fy søren så godt den passet til! Alle likte heldigvis maten også og det ble en veldig hyggelig kveld! Jeg er alltid så rett for om folk kommer til å like maten jeg lager hehe.


Da svigers ankom fikk de en velkomstdrink. Denne er veldig god og lett å lage da man kun trenger saften av lime, vodka, isbiter og rosa schweppes.

 


Bordet ble dekket på til middagsbesøøket. Jeg synes det er så koselig å pynte litt!

 


Fine mannen min!

 


Vi serverte ost og kjeks til forret. Glutenfrie kjeks til meg og ritz til de andre.

 


Kveldens antrekk. Her er jeg faktisk helt uten sminke, men vippene gjør susen!

 

Du trenger:

•1gul løk
•1 grønn paprika
•1 rød paprika
•4 store fedd hvitløk
•1ts pepper
•2 ts salt
•0.25 g safran (en sånn glasskrukke)
•1/2 ts gurkemeie
•1 ts røkt paprikapulver
•500g risottoris
•1 ss fersk gressløk
•1 ss fersk dill
•sitron
•2 L grønnsaksbuljong

For versjonen med skalldyr trenger du også feks:
•Ukokte scampi
•Blåskjell

Begynn med å gjøre alt klart, så går det mye lettere!
•Bland alt krydderet sammen i en liten bolle og sett til side
•Kok opp grønnsaksbuljong (jeg koker 1 L vann i vannkokeren, heller det over i et litermål og tilsetter 2 terninger buljong. Dette gjør jeg da 2 ganger)
•Kutt opp løk, paprika og hvitløk
•Mål opp risen med mindre du kjøpte en pakke på akkurat 500g sånn som jeg hehe.

Slik gjør du:
•Stek løk, paprikaene og hvitløk med olje i en stor panne til det er mykt
•Tilsett krydderblandingen og la det steke litt sammen (tilsett gjerne litt mer olje også)
•Hell over risen, bland godt og stek sammen til risen er blank
•Deretter heller du over ca 1 L grønnsaksbuljong og steker så retten videre som en risotto. Det vil si at du heller på veske litt etter litt.
•Når all væsken er brukt opp er risen myk, men dobbelsjekk i tilfelle det trenger litt lenger koketid
•Deretter delte jeg paellaen: jeg la en del over i en mindre stekepanne til meg. Denne var nå ferdig og da var det bare å skvise litt sitron over og toppe med oppkuttet fersk dill og gressløk

For versjonen med skalldyr:
•Da jeg hadde delt paellaen var det tid for å tilsette skalldyr i den store stekepanna.
•På toppen av paellaen trykket jeg scampi litt ned i risen og hev over noen blåskjell (husk å sjekke skjellene først!)
•Deretter satte jeg på aluminiumsfolie og skrudde ned temperaturen så lav at den nesten var av.
•Etter noen minutter hadde scampiene og blåskjellene blitt perfekt dampet (det tok vel ca 8 minutter) og da var det bare å ta av folien, skvise over litt sitron, toppe med oppkuttet fersk gressløk og dill og dermed var denne også klar til servering!

 

Er du glad i paella?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg