VLOGMAS DAY 21

Heihei! Nå er jeg skikkelig klar for årets første (og siste hehe) julebord! Det er tid for Vestfold Unge Venstres kombinerte årsmøte og julebord woho! Årsmøte først så klart! Aller først skal vi bare en rask tur innom Nordbyen for å kjøpe inn de siste julegavene. Eller, jeg er ferdig da, det eneste jeg har igjen er julestrømpe til Andreas. Det blir spennende å se hva vi får av mat på julebordet, hotellet vi skal på er veldig flinke på vegetarmat! Selv da jeg gikk i 10. klasse og vi hadde ball der disket de opp en kongerett og på den tiden visste jo omtrent ikke restauranter i Norge hva vegetarmat var.

Det kommer mest sannsynlig et innlegg i kveld som jeg har forhåndsskrevet. Det innlegget handler om hvilke fysiske konsekvenser sykdommen min har påført meg. Jeg håper det innlegget kan virke til skrekk og advarsel, til å spre kunnskap og til å spre litt mer aksept på hvorfor mennesker med samme type sykdom ikke alltid klarer å bli med på like mye som friske mennesker. Enn så lenge, kos dere med dagens vlogmas! 😀

-Elise Amanda

5 kommentarer
    1. Ser frem til å lese innlegget om fysiske konsekvenser av bulimien. Har sett flere videoer av jenter/kvinner med bulimi på youtube, og de forteller gjerne om emalje- og syreskader, store kostnader hos tannlegen, hovne kinn, tannpine/smerter i munnhulen, tap av muskelmasse og eventuelt beinskjørhet, forstyrret/ødelagt brekningsrefleks, skader på spiserøret, lavt kalium-nivå osv.

      Har siden videregående vært spesielt interessert i ulike psykiske lidelser og har lest mye informasjon om ulike typer spiseforstyrrelser. Har erfaring med restriktiv spiseatferd og oppkast, men det er et tilbakelagt kapittel. Sliter for tiden med overspisningslidelse. Jeg har gjennom mange, mange år neglisjert egen tannhygiene (passivitet og depresjon er en dårlig kombinasjon), så dermed er ikke bulimi på toppen av overspisningslidelse noe jeg ønsker for min egen del. Alle spiseforstyrrelser er forbundet med en masse skam, så det kjenner jeg til, og de ulike typene må alle tas på alvor. Vil heller være sykelig overvektig med en ok tannhelse i motsetning til slank og med sterke tannsmerter, store syre- og emaljeskader osv, men det er nå meg.

      Håper at du ikke er hardt rammet av slike symptomer, men det er ikke godt å vite med mindre du avkrefter eller bekrefter det. Kan du eventuelt gi de som sliter noen tips for å minske konsekvensene av bulimi? Hvilke forebyggende tiltak virker og er lure å ty til?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg