CORONATEST, FOTO, SVAR PÅ SPØRSMÅL +++

Wow, dette har vært en travel dag og til tross for at jeg bare ville bli under dyna i dag så var det kanskje nettopp dette jeg trengte. I dag tidlig hadde jeg time på legevakten for coronatest og det føltes helt surrealistisk å bli møtt av to sykepleiere i fult verneutstyr. Det er i slike situasjoner at alvoret virkelig går opp for en. Hvis du har vært i kontakt med meg trenger du ikke bli bekymret altså. Jeg har hverken hatt kontakt med noen som er smittet og ikke har jeg noen symptomer heller, men alle som skal inn på RASP må testes før de kommer, for sikkerhetsskyld.

Litt etter jeg kom hjem hadde jeg hjemmebesøk av AAT hvor vi hadde en samtale og det ble avtalt at jeg skulle ha en samtale med dem i morgen også. Jeg er veldig glad for at det ble ordnet så jeg får oppfølging av dem i helgen (jeg var der i går og hadde samtale med dem der), spesielt nå som det er langhelg og det er litt ekstra utfordrende på grunn av det og fordi jeg gruer meg til RASP.

Men det er ikke alt jeg har gjort i dag hehe. Jeg har også vært en tur hos Anniken og Fillip hvor jeg har tatt noen bilder av Linus. Herlighet, han er jo den storsjarmøren! Det var så fint å se de alle tre igjen! Dessuten ble det ganske fine bilder også og jeg skal prøve å få tid til å gå gjennom de i dag. Ellers finner dere meg også på snappen til psykt ærlig i dag (søk opp psyktaerlig på Snapchat) hvor jeg vlogger om hva man kan ha med, hva man ikke kan ha med og hva som er lurt å ha med på en innleggelse. Jeg tar også opp forskjellen mellom lukket og åpen avdeling. Men nå.. nå ble det mye tekst her! La oss bare gå videre til spørsmålene!

Kan du dele grunnmenyen/kostplanen/what I eat in a day for å gå opp i vekt? Hva man trenger for å gå opp i vekt er individuelt, men til syvende og sist er det jo et overskudd av kalorier fra det man trenger for å ligge på stabilvekt. Noen trenger å trappe opp i kostplaner og hvor fort det går er også individuelt. Hvor mye man trenger for å gå opp er det så mange faktorer som spiller inn på. Derfor anbefaler jeg virkelig å snakke med en fagperson om dette. Jeg kan ta ett eksempel fra meg selv og det er at en kostplan jeg har hatt tidligere for å gå opp i vekt (som jeg siden måtte øke på, fordi forbrenningen tar seg opp) hadde jeg for eksempel gått ned av om jeg hadde fulgt nå.

Lurte bare på om du vil poste kostplanen fra spis? Det er en god del kostplaner de har på spis og hvilken man følger kommer helt an på om man skal opp i vekt eller ikke, om man er i opptrapping eller ikke og noen andre ting. Tror kanskje det ikke er så lurt å dele de her.

Kan du lage en video av hvordan du tøyer ut og tips til å bli mykere? Ja, det kan jeg så absolutt gjøre! Det ligger forresten en gammel video jeg har laget på YT som du finner HER hvor jeg forteller litt om “teknikken” bak tøyingen, men den videoen har noe dårlig lyd.

Tror du at du kan prøve ut ukesvlogging? Det kan jeg sikkert! Mener du da at jeg filmer litt hver dag i en uke og så setter det sammen? Jeg er ikke helt rutta på vlogging hahah.

Kan du en gang blogge om de fysiske konsekvensene av bulimi? Har du fått noen kroppslige plager av bulimien? Jeg har skrevet et innlegg om det i 2018 og det innlegget finner du ved å klikke HER. Dette er to spørsmål jeg har samkjørt, fordi man finner svaret på det i linken.

What do you do to keep fit? I used to dance ballet and do strength training at a gym. But at the moment I don’t work out at all, except from some yoga now and then. Can’t wait to go back, though!

Har du noen tips til å unngå b/p? Det har jeg notert meg at jeg kan skrive et innlegg om. Men jeg kan jo fortelle kort om at forskning har kommet frem til at den beste måten å unngå det på er å spise ofte nok og ikke minst: spise nok. Unngå at man blir spesielt sulten og ikke la det gå for lenge mellom måltider. Med å spise nok kan det noen ganger være vanskelig å innse selv hva som faktisk er nok om man er syk, så da er det lurt å snakke med fagpersoner. Men jeg kommer med et mer utdypende innlegg etterhvert.

Hva er målene dine for mai? Behandlingsmessig er det å holde ut. Utenom det så er målene å komme tilbake til der jeg var med mykhet og uttøying, strikke to gensere og begynne med bullet journal igjen. Så har jeg lyst til å klare å fortsette med bloggen og ha den som et fast holdepunkt i hverdagen.

Drikker du mye Pepsi Max? Hahah, det er faktisk bare noen få år siden jeg lærte meg å like PM! Jeg føler jeg skiller meg ut her, for jeg har fått innrykk av at de fleste (og spesielt nesten alle med en SF) forguder PM. Min favorittbrus med colasmak er faktisk First Price sin Cola Free. Men jeg liker jo PM nå og synes det er godt når jeg får det servert, det er bare ikke noe jeg kjøper selv.

Hvordan er selvfølelsen / selvtilliten din? Det kommer litt an på hvilken dag det er når du spør. Selvfølelsen min er ikke så veldig god, men jeg kan ha gode dager. Når det kommer til selvtilliten min så føler jeg egentlig at den noen ganger er litt vel stor, spesielt når jeg blir litt varm i trøya. Jeg synes det er fint at du spør om begge deler, for ofte tar man det ene for å være det andre, men det er jo tross alt forskjellige ting. Men i dårlige perioder er også selvtilliten min lav.

Yndlingsquotet ditt? Nei, åh det er så mange gode! Likevel, til tross for at det egentlig ikke er et sitat, men et utdrag fra et dikt så må jeg nesten dele det. Diktet brente seg fast i meg fra første gang jeg leste det og jeg kan det utenat. Men det er et utdrag som virkelig, virkelig traff meg. Nå er dette diktet på engelsk originalt, men det er den norske oversettelsen som virkelig traff meg og den går som følger: “Under en uvant himmel, vi ikke kan forstå. Som barn som ligger stille, mens føttene fortsetter å gå”. Emily Dickingson. Så ja, selvom det ikke er et sitat så fikk dere iallfall et utdrag av mitt favorittdikt!

Hva trigger deg til å b/p? Det er i grunn en god del, men hvis jeg skal skrive om det tror jeg at det må bli et eget innlegg da jeg ønsker å få plass til å formulere meg skikkelig. Noe av grunnen til det er at jeg ikke vil sette noen i en situasjon som fører til at de tenker at “hvis hun må gjøre det etter/pga/fordi x, så må jeg også”.

Hvor mange dager i strekk uten oppkast har du klart i 2020? På RASP gikk det mye bedre enn hjemme og der vet jeg faktisk ikke, for det skjedde så sjeldent. Jeg kaster jo kun opp etter overspising, så og si, det er svært svært svært sjeldent at jeg gjør det utenom det. Hjemme er vel rekorden 2 eller 3 dager i strekk.

Har du vurdert å skrive bok? Åh, dette er noe jeg har tenkt på siden barneskolen faktisk haha. Kontaktlæreren min pleide å si at jeg kom til å bli forfatter når jeg blir stor. Jeg elsker å skrive, men har dessverre ikke gjort så mye av det de siste årene. Men det hadde vært utrolig spennende å gi ut en bok, uavhengig om det hadde blitt en roman, diktsamling eller en slags selvbiografi. Jeg tenker ofte på det også og jeg begynte for en stund siden å skrive, men la det på hylla. Kanskje jeg skal ta det opp igjen? Hvem vet.

 

Hva synes dere om antrekket?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

3 kommentarer
    1. Hei! Noen spørsmål:
      1. Hvilke type middager er det på RASP? (Sett bort ifra at du har allergier eller er veganer, vegeterianer o.l)
      2. Hvordan er dere plassert når dere spiser? Sitter dere på en benk rundt et bord eller sitter dere på stoler rundt et bord?
      3. Hvordan ser basiskost-planen ut?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg