SLIK LAGER JEG KARAMELLATTE + NÅVÆRENDE MATBESETTELSE

Herlighet, jeg måtte google hva “obsession” var på norsk, det stod virkelig helt stille for meg. Heldigvis er slike ting bare et tastetrykk unna hehe. Dette innlegget skulle egentlig bare handle om hvordan jeg lager meg kaffe latte, men siden jeg av en eller annen grunn også tok bilde av det jeg skulle spise sammen med kaffekoppen kan jeg jo like så godt fortelle om det. Det er jo ikke akkurat unormalt å få oppheng i en type mat eller en type pålegg, slik at man spiser det nesten hele tiden frem til man går lei og da finner man seg noe nytt. Sånn er jeg iallfall og slik har jeg alltid vært haha. Nåværende matbesettelse består av eple, cottage cheese, kanel og stevia. Det er så himla godt! Jeg varierer ofte med frosne bær på også, som her hvor jeg hadde bringebær.

Men hei, over til kaffen da! Jeg har jo egentlig ikke peiling på hva jeg driver med når det kommer til kaffe, det eneste jeg vet er at det smaker godt av å lage den slik. Vi var jo så heldige at vi fikk en kaffekvern, kaffebønner og to forskjellige sirup av svigerfaren min forrige uke og det falt veldig i smak! Lurer dere derimot heller på hvordan jeg lager iskaffen min kan dere klikke HER.

Hva slags melk du velger å bruke er jo selvfølgelig helt opp til deg, men jeg foretrekker soyamelk. Det gir en god smak og ikke minst: en fin fylde i kaffen. En absolutt favoritt i jungelen av forskjellig type melk! Her valgte jeg å gå for usøtet mandelmelk da det hadde blitt alt for søtt for meg siden jeg bruker sirup i kaffen. Man kan jo selvfølgelig droppe sirup altså, men kaffe latte med karamellsirup eller vaniljesirup er himmelsk! Dropper man sirup for å heller lage en vanlig kaffe latte vil jeg anbefale å bruke for eksempel vanlig soyamelk.

1.Lag kaffe som er sterk.

Første steg er å kverne bønnene, men har du bare filterkaffe bruker du jo selvfølgelig det. Du kan lage kaffen din enten i en kaffetrakter eller i en presskanne slik som vi gjorde. Vanligvis bruker vi kaffetrakter, men siden vi arvet denne presskanna måtte den nesten testes ut. Valget faller nok på den fremover for å si det sånn! Grunnen til at jeg lager sterk kaffe er fordi jeg også skal ha i en del melk.

2.Hell lkaramellsirup i en kopp og hell over kaffe. Bland dette godt sammen med en skje eller lignende.

Hvor mye kaffe og hvor mye sirup jeg bruker har jeg ikke noe mål på. Jo mer sirup jo mer smak av karamell og jo søtere kaffe. Jo mer kaffe jo sterkere blir jo selve latten.

3.Varm ønsket type melk og fyll koppen med den. Nyt din hjemmelagde karamellatte!

Vi har ikke noe fancy greier for å gjøre dette, så løsningen ble så enkel som å sette over en kjele med litt melk og varme det opp. Melken skal ikke koke og husk å følge med. Hvis melken begynner å koke skjer ting veldig fort og plutselig koker det over og svir seg i bunn av kjelen.

Her er da mesterverket mitt! Hahah, neida, men godt ble det!

 

Hva slags melkebasert kaffe foretrekker du?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

1 kommentar
    1. Jeg er ganske basic: iskaffe av kaffe, laktosefri melk, vanilje stevia og et dryss kanel. Kanelen gjør den ekstra god

      Cottage cheese er godt ja! Så mange bruksområder, både søtt og salt. Pleier selv å spise med bær/frukt. Kakao/sjokoladeprotein er også kjempegodt å blande i hehe

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg