SVAR PÅ SPØRSMÅL: VEKTKRAV, TURER, MÅL +++

Hvilke type middager er det på RASP? (Sett bort ifra at du har allergier eller er veganer, vegeterianer o.l) Det er veldig typisk norsk husmannskost vil jeg si. Typ torsk, kjøttkaker, grøt på lørdager osv.

Hvordan er dere plassert når dere spiser? Sitter dere på en benk rundt et bord eller sitter dere på stoler rundt et bord? Det er veldig individuelt. Jeg kan jo ta meg selv som eksempel. Til frokost, lunsj og kveldsmat sitter jeg på et bord alene. Til middag sitter jeg med personal og en medpasient rundt et bord. Alle bordene har fire stoler til og det er fire bord i matsalen.

Hvordan ser basiskost-planen ut? Til frokost kan man velge mellom grøt, knekkebrød/brød, havregryn eller musli. Til lunsj er det brødmat og tre dager i uken kan man heller velge salat, middag er en vanlig porsjon og kvelds kan man velge samme som til frokost utenom grøt. Grøt er forresten bare i hverdager.

Hvordan er det med å gå turer ut nå under Corona? Kun med personal dessverre, noe som er kjipt, men jeg forstår at de må ta en del forhåndsregler. På den positive siden så får vi iallfall kommet oss ut hver dag, det er jeg glad for! Jeg hadde blitt gal av å ikke hatt noe utgang på så mange uker.

Har dere eget bad på rommet? Nei, det er to bad og et toalett i gangen. Det ene rommet derimot har en stue tilknyttet i naborommet og der er det bad, men det er vanlig at det rommet er låst om noen har det.

Hvor stor er avdelingen? Den er en gang lang, om det gir mening haha. Med tanke på rom så er det seks vanlige rom + to rom på skjermet. Ellers er det kontorer, kjøkken, bad, stue, spisestue og litt sånt. Jeg synes egentlig det er veldig passe størrelse. Ikke for stor og ikke for liten.

Er de flink til å tilrettelegge for hver enkelt pasient? Ja, det vil jeg absolutt si at de er! Dette er det eneste stedet jeg har gått i behandling som jeg føler virkelig, virkelig forstår akkurat meg og min problematikk. De er utrolig flinke til å tilrettelegge for mine behov og de ser meg som menneske også, ikke bare som en sykdom. Så den skal de så absolutt ha!

Kan du blogge mer om bulimien din?❤️ Ja, det kan jeg godt! Hvis du har noen ønsker til nøyaktig hva jeg skal skrive om så fortell meg det gjerne. Enn så lenge har jeg planlagt å skrive et innlegg om hvordan unngå overspising og oppkast og et innlegg om å føle at det ofte blir alt eller ingenting når det kommer til mat.

Hvor mye penger bruker du typisk på mat på en b/p dag? Som regel 100-200 kr pr dag.

Hvor mange kg har du igjen til du er på normalvekt? Daaaa deler jeg jo egentlig hva jeg veier nå og nåværende BMI med dere om jeg svarer på og det ønsker jeg ikke.

Får du «lov» å være vegetarianer på rasp, hvis ikke hvordan takler du det? Ja, det gjør jeg. Jeg har aldri hatt problemer med å ikke få lov til å spise vegetarisk i behandling, så det har heldigvis aldri vært et problem.

Hvorfor valgte du å bli vegetarianer å hvor lenge har du vært det? Blogger som jeg er så har jeg faktisk skrevet et eget innlegg om nettopp dette. Innlegget finner du ved å klikke HER. Det er såpass langt at det hadde vært for langt til å poste inn i dette innlegget haha. Eventuelt den korteste versjonen: pga dyrene. Pescetarianer i starten av 10. klasse og helt veggis siden for 3 1/2 år siden ca.

Hvem av de rundt deg støtter deg mest føler du? Andreas og familien min. Så kommer venner på en god plass nummer to. Jeg setter så pris på at jeg har så mange gode mennesker i livet mitt, herlighet så heldig jeg er!

Hvor lenge har du vært syk og startet det med anoreksi? Jeg har hatt en spiseforstyrrelsesdiagnose i snart 10 år tror jeg det er, men vi regner med at jeg var syk før det. Det startet med atypisk anoreksi før det gikk over til bulimi. Jeg har fått høre at hvis vi hadde brukt diagnosen anorexia b/p subtype i Norge er det den jeg hadde hatt nå, men siden vi ikke har den er bulimi den som står.

Kan du lage et til innlegg med dårlige opplevelser knyttet til sykdommen? Det kan jeg få til!

3 ting du er fornøyd med med deg selv? Fargen på øynene mine, at jeg trives så godt i eget selskap og at jeg tør å si ifra om jeg ser noen bli urettferdig eller dårlig behandlet.

Hva er målene dine for tiden? Finne tilbake til motivasjonen og å klare å bli på RASP. Sånn utenom det har jeg et mål om å gjøre ferdig bullet journal for mai i løpet av neste uke haha.

Kan du legge ut kostplanen du har på RASP nå? Nei, dessverre.

Er det et vektkrav mens du er innlagt, at du må opp 0,5 kg per uke? Ja, det er et vektkrav, mitt er 1-1.5 kg opp i uken.

Hvordan er det med trening og gåturer, kan man gjøre dette så mye man vil, om man er der frivillig? Nei, hvor mye du får lov til blir bestemt av behandler og lege, selv om man er der frivillig. Jeg har hatt alt fra 15 minutter utgang til helt fri utgang når jeg har hatt utgang, så det er veldig forskjellig hva man får lov til.

Lurer bare på hva blodprøvene dine viser med bulimien? Føler jeg ikke blir forstått av legen og mine er ganske kraftig under og over referanseområder.. er så bekymret, men får ingen ordentlig svar. Det har vært veldig opp og ned, noen ganger har de vært dårlige og noen ganger fine. Har du prøvd å ta det opp direkte med legen? Hvis du ikke kommer noen vei med det er det nok lurt å søke hjelp et annet sted. Ønsker deg masse lykke til!

Hva er årsaken til at det oppstod et problematisk forhold til kropp og vekt? Hva er din sf funksjon? Det vil jeg ikke gå innpå.

Har du sett megsy recovery på YouTube? Anbefales! Ser du noen andre YouTube kanaler om sf? Nei, men den skal jeg sjekke ut! Jeg pleide å følge ei som heter EDucating Shanny.

Har du tips om hva som kan motivere en til å bli frisk? Det er så vanskelig å svare på, for det må nesten komme fra deg selv. Men et lite tips er å sette opp pro / cons liste, skrive ned hva du ønsker om fremtiden og hva du ønsker om kort tid.

 

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

9 kommentarer
    1. Hei,
      Åååå – som jeg heier på deg!!
      Ja, det hadde vært kjempefint om du kunne skrive om/skrive mer om hvordan unngå overspising og oppkast og innlegg om å føle at det ofte blir alt eller ingenting når det kommer til mat.

      Dette er områder som jeg selv synes er svært vanskelig og sliter veldig med.

      Klem

      1. Åhh det er så mye forskjellig haha. Salatene har jeg bare smakt en og i vegetarversjon, den var det mye forskjellig grønnsaker i, avokado, kikerter og pasta blant annet.

    2. Hva betyr egentlig b/p? Alltid lurt på det..?

      Ønsker også å høre mer om alt eller ingenting holdningen ifht mat og sliter med det generellt i livet også jeg da.

    3. Heier!
      Bare 100 kr på en hel b/p? Eller mente du 1000?
      Sliter sykt med at hver gang jeg skal prøve å øke matmengde for å gå opp ender det med b/p da både på grunn av metthetsfølelse og stress har du noen råd? Når jeg føler meg for mett blir det liksom sånn jaja nå er det gjort jeg må spy så kan likevel spise mer når jeg skal spy uansett – ulogisk men ja.. råd? Jeg må virkelig opp i vekt

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg