SVAR PÅ UKENS SPØRSMÅL – Dødtid, Modum, Redigering +++

Jeg har skikkelig søndagsfølelse i dag, jeg! Til tross for at jeg har vært en liten tur i sentrum og butikkene har vært åpne. Energinivået er ikke på topp i dag, så resten av kvelden blir nok veldig rolig for min del. Jeg er i tillegg eneste pasient på avdelingen i helgen, noe som er utrolig rart. Heldigvis skal jeg hjem på permisjon neste helg, det skal bli godt! Jeg håper også at vi får flyttet meg til en annen avdeling relativt rask, for dette stedet her er overhodet ikke et sted å være når man har en spiseforstyrrelse. Akkurat det skal jeg fortelle dere litt mer om senere. Enn så lenge, her er svarene på spørsmålene dere stilte meg!

Jeg vil gjerne høre mer hvordan det går med deg fremover, og lurer litt på hva som skjer med den ene og andre stedet. Hva skjedde med modum? Hva skjedde med Tønsberg?
Modum ble det bestemt at jeg ikke skulle til da jeg ikke er klar for å ta et så selvstendig ansvar som hva de krever der. Jeg skulle egentlig til Tønsberg, men så var det fult, så jeg ble sendt hit jeg er nå rett og slett fordi det var kun her det var ledig. Jeg kan komme med en litt mer beskrivende oppdatering etterhvert!

Rart det blei endringer og etter du blei utskreven frå Rasp, eller fekk du vita det før?
Jeg fikk vite det på tirsdagen denne uken, altså kun dagen før jeg ble skrevet ut fra RASP. Jeg synes også at det er utrolig trist, synd og stressende at det ble slik det ble. Det hadde vært bedre å være på Modum Bad enn hva det er å være her jeg er nå.

Var det hyggelig å se kattene når du var hjemme? Ellers hadde det vært koselig med innlegg om enten funfacts eller historier fra når du var liten.
Ja, det var såååå koselig!! Nå har den ene katten heldigvis besøkt meg to ganger i Oslo, men den andre hadde jeg ikke sett på flere måneder. Jeg kan få til noen slike innlegg!

Hva er det viktigste du tar med deg videre fra RASP?
Fysisk sett så er jeg i mye bedre form og trangen til å overspise er så mye mindre. Psykisk sett har jeg mye mer kontroll over følelser og reaksjoner enn hva jeg hadde da jeg kom dit. Det å faktisk klare å stole på en kostliste og begynne å forstå at volum på mat ikke er farlig har også vært en erfaring som er svært god.

Jeg likte de bildene jeg, hvordan gjør du det?
Dette er da siktet til levitasjonsbildene. Jeg tenkte faktisk å lage et helt eget innlegg om det på onsdag, så følg med da så skal jeg forklare. Det er lettere enn man ville ha trodd.

Tips for å komme ut av bulimi? Heier på deg <3 Du har kommer langt.
Spis faste måltider og spis nok, dette er så viktig. I tillegg til å lære seg at volum på mat ikke er farlig. I starten er det vanlig å samle en del vann i kroppen (gjelder ikke alle, men mange), men det er noe man rett og slett må stå i. Ellers er det litt individuelt hva som fungerer, men å gå i behandling er så absolutt lurt. Tusen takk! <3

Hvor har du lært å ta bilder/redigere? Så flink!!!
Tuuuusen takk!! Jeg er helt selvlært. Jeg kjøpte meg et speilreflekskamera til konfirmasjonen min og så har jeg rett og slett prøvd meg frem med det.

Hva er det beste med å ha vært på behandling?
Å få mye mye mer kontroll over bulimien. Jeg er fortsatt på et relativt likt nivå psykisk, men det å faktisk ha så mye mer kontroll over bulimien som hva jeg har nå føles så godt at jeg ikke har ord for det engang.

Hva er det vanskeligste med å ha vært på behandling?
Å stå i følelsene det fører med seg. Flere ganger har det vært så vanskelig at jeg bare har villet dra hjem for å gi opp, men så hjelper jo ikke akkurat det i lengden. Så det å stå i alt det vanskelige og ikke rømme fra det er rett og slett det som har vært vanskeligst.

Føler du noen ganger at det er kleint at alle du kjenner kan lese bloggen din?
Jeg er veldig der at jeg aldri poster noe jeg ikke kan stå innenfor om jeg står ansikt til ansikt med noen. Litt rart kan det være noen ganger, jeg skal innrømme det. Men bloggingen gir meg så mye, det er både en positiv avledning i hverdagen, men også en måte jeg kan formulere meg rasjonelt om psykisk sykdom på.

Vært på Mallorca?
Ja! Der var jeg faktisk i sommer! Hvis du vil se innlegg fra jeg var på Mallorca så ligger det under kategorien Reiser i kategorier her på bloggen min.

Tanker om buddhismen?
Jeg anser med selv som ateist, men om jeg skulle hatt en religion er det buddhismen jeg føler meg nærmest faktisk.

Liker du sushi?
Eeeelsker det! Jeg pleier å bestille maki med avokado, så da vet dere det. Anbefales virkelig! Ekstra godt er det med sesamfrø eller chilipurre i også!

Du er nydelig.
Tusen takk, så snilt sagt! <3

Hva synes du RASP 3 har hjulpet deg mest med?
Å få mer kontroll over egne følelser og reaksjoner knyttet til mat/kropp/vekt.

Hvordan holde ut all “dødtid” i behandling uten jobb og aktiviteter? Er shitlei Netflix osv.
Haha åhh, feel you! Jeg har faktisk skrevet et innlegg om nettopp dette, det innlegget finner du ved å klikke HER. Men det blir jo veldig mye dødtid, så da er det bare å prøve å aktivisere seg så best som mulig.

 

Lurer du på noe til neste uke?

 

//Elise Amanda

3 kommentarer
    1. Leit å lese at du ikke trives der du er nå, det høres stress ut med endring i planene på så kort varsel. Håper du får komme til Tønsberg snart og at det blir bedre.

      Men, jeg må bare si, bildene i dette innlegget er helt fantastiske!! De fineste bildene jeg har sett på bloggen din hittil. Du er så pen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg