SVAR PÅ UKENS SPØRSMÅL – KOSTPLAN, KJENT IGJEN PÅ GATA +++

Hadde dere en fin feiring i går? Jeg håper så! Min var som dere vet veldig fin! Jeg var ganske trøtt og sliten da jeg stod opp i dag, så etter hviletiden til frokost sov jeg faktisk helt frem til rett før lunsj! Det trengte jeg virkelig og jeg føler meg mye bedre nå. Det var jo en dag med mange inntrykk i går og jeg sovnet sent i tillegg. I kveld derimot er det klart for MGP, så her blir det en liten MGP-fest i stua! Personalet forslo for tull at vi kunne shotte næringsdrikker siden vi ikke kan ha alkohol her da hahah. Men da tror jeg heller at jeg går for te altså! Mer om det skal jeg fortelle dere senere i kveld. Men nå, nå er det tid for å dele svarene på ukens spørsmål!

Hvordan redigerer du bildene dine?
Jeg bruker som regel det som ligger i bilder på Macbooken og der endrer jeg litt på lys/skygger/konstraster og farge. Noen ganger bruker jeg også filteret “dramatisk” som finnes på både MacBook og iPhone. Eller, jeg bruker det filteret veldig ofte hehe. Til Instagram bruker jeg filteret F2 på appen VSCO. Hvis jeg smiler med tennene retusjerer jeg de hvitere, da tennene mine dessverre ser fæle ut pga sykdommen. Men dette er noe jeg er helt åpen om og det eneste jeg noen gang retusjerer.

Beste middagen du har fått servert på RASP?
Tror det må være en indiskinspirert gryte med potetstappe. Sykt weird kombinasjon, men det smakte godt! Ellers har jeg fått en god ratatouille to ganger.

Hva motiverer deg og din fremgang?
Å kunne få barn med Andreas, være i stand til å studere og jobbe, ha det bedre og kunne danse masse.

Hvordan er en vanlig dag for deg?
Det har jeg faktisk skrevet ganske detaljert om, det kan du lese ved å klikke HER. Det er da hvordan en vanlig dag ser ut for meg mens jeg er her.

Synes du dagene i behandling og med kostplan blir lettere og lettere for hver dag, eller har det vært like krevende hele veien?
Det har uten tvil blitt mye lettere nå enn hva det var da jeg kom hit. Fremdeles ganske utfordrende, men jeg merker at jeg stoler mye mer på kostplanen min nå.

Er du like åpen i virkeligheten som du er på bloggen?
Det er ikke noe jeg drar frem ved hver anledning at jeg er syk akkurat, men om noen spør er jeg helt åpen om det. Jeg har heller ikke noe problem med å snakke informativt med andre om det.

Hvis du kunne hoppe på et fly nå, hvor ville du reist?
Maldivene sammen med Andreas! Eller til London eller Isle of Wight, jeg er så forelsket i England.

Hvordan får du så fint hår?
Tusen takk, for det første!! Jeg har helt sluttet å farge håret mitt og jeg bruker så og si aldri hårføner/rettetang/osv. Jeg vasker i tillegg håret kun hver andre eller tredje dag, bruker en børste som er god for håret og jeg sover alltid med sideflette. Når jeg vasker håret bruker jeg kun sjampo i hodebunnen og balsam i resten, i tillegg til at jeg kurer håret 1-2 ganger i uken. Jeg klipper i tillegg håret mitt selv og klipper det kun når jeg ser det begynner å bli slitt. Å gjøre slik jeg gjør med håret mitt nå har virkelig hjulpet og det har blitt så sunt og det begynner å bli litt lengde på det, endelig!

Hva trenger du støtte til under måltidene? Tenker på siden du ikke sliter med å få det i deg.
Å klare å roe ned tempoet, slappe av og ikke komme inn i overspisingsmodus hovedsakelig. Men den siste uken har behovet eller trangen for overspising virkelig dempet seg. Jeg synes også det kan være vanskelig å skulle spise, nettopp fordi jeg er så redd for å miste kontrollen og ikke klare å stoppe og/eller at jeg skulle gått inn i overspisingsmodus.

Er du langt unna vektkravet?
Langt unna er jo et relativt spørsmål hehe og kommer veldig an på hvem man spør om hva langt unna faktisk er.

Kan du dele noe om hva du har lært?
Jeg har lært at jeg må klare å stå i stormene for at ting skal bli bedre. Jeg har lært at det lønner seg å være i forkant av ting. Jeg har lært at det hjelper å snakke om ting. Jeg har også lært at volum ikke er farlig, at selv om det føles sånn ut noen ganger så kommer jeg ikke til å dø, at det er viktig å hente seg inn igjen når man gjør et feilsteg og at noen ting må man akseptere at ikke kan forandres. Dette er bare noen av tingene jeg har lært her.

Hvordan tror du det blir å komme hjem igjen?
Nå skal jeg ikke direkte hjem, men jeg skal til en ny innleggelse på allmenpsykiatrisk døgnenhet i Tønsberg. Men jeg tror det vil bli utfordrende, samtidig som jeg er klar for å ta kamper videre. Jeg har kommet så langt her disse ukene og det akter jeg ikke å ødelegge.

Favorittblogger?
Det kommer det et eget innlegg om senere i dag!

Hva er planen for i morgen (17. mai)?
Nå har det jo vært 17. mai alt og det jeg gjorde denne dagen fikk dere lese om i går. Dette spørsmålet ble da selvfølgelig stilt før 17. mai altså!

Hva er det beste med å være menneske?
Det tror jeg må være at man er i stand til å føle kjærlighet og gi kjærlighet.

Kunne du tenke deg å bo i Oslo i fremtiden?
Jeg er veldig glad i hjembyen min, men jeg har fått skikkelig sansen for Oslo, jeg skal innrømme det. Men om jeg (vi) skulle ha bodd i Oslo hadde det nok bare blitt for en liten stund. Vi kommer til å bosette oss i Larvik eller Stavern når den tid kommer.

Yndlingsfarge?
Lilla og svart! Men jeg har blitt skikkelig glad i gul i det siste, sånn pastellgul.

Hører du noen gang på eldre musikk?
Hehe, artig at du spør! Jeg er nemlig stor fan av 70 og 80-tallsmusikk! Jeg har til og med egne spillelister med det og får jeg velge sang på fest kommer det fort noe slikt på hehe.

Noen gang følt/tenk på at det at hvis du blir kjent igjen på gata pga bloggen ville det vært ubehagelig?
Det har faktisk skjedd og det har bare vært hyggelig! Men om jeg hadde hatt en kjempedårlig dag og følt meg skikkelig fæl så hadde det nok vært ubehagelig hehe. Men kom gjerne bort for å si hei om du ser meg, det hadde jeg satt pris på og det er hyggelig! <3

Vært på norsk folkemuseum noen gang?
Aldri! Det er kanskje noe jeg burde prøve å få med meg..

 

Hva synes du om bildene?

 

//Elise Amanda

7 kommentarer
    1. Så søte bilder med de blomstene! Kjenner igjen det med rare matkombinasjoner! 🙂 Når jeg var sykehus var det mange rare kombinasjoner jeg fikk som vegetarianer, slik som falaffel med surkål og poteter haha
      Takk for bra svar på spørsmålene <3

    2. Kjempefine bilder og det er så koselig å bli mer kjent med deg ❤😊 Jeg er helt enig med deg at det beste med å være menneske er å kunne gi og få kjærlighet ❤

    3. Å retusjere fargen på tennene – er ikke det litt det samme som om man skulle retusjert kroppen til å bli tynnere? Det er jo egentlig naturlig og normalt at fargen på tennene varierer. Hvis man bare vil vise fram “perfekte” tenner, så er man jo med på å opprettholde et ideal som ikke er naturlig. Jeg kommenterer på det, fordi jeg opplever selv at det er en del “skjønnhetspress” rundt akkurat tenner, overalt. De sal være hvite. Punktum. Det er veldig lett å føle seg ikke god nok, få komplekser og føle at det er noe man må gjøre noe med. At alt annet enn hvitt må skjules. Det er litt synd. Men samtidig skjønner jeg deg. Jeg har også komplekser for tennene mine og hadde kanskje gjort det samme. Uansett og ellers, alltid gøy å lese svarene dine på spørsmål. Og fine bilder!

      1. Retusjering er jo ikke bra uansett, men synes dog at å gjøre tennene hvitere er noe annet enn å endre utseendet på kroppen. Men jeg er helt åpen om at jeg gjør dem hvitere og nevner det ofte, slik at folk skal være klar over det. Bulimien har dessverre tæret veldig på tennene mine og jeg har så store komplekser for dem. Skulle ønske jeg klarte å ikke bry meg så mye, men gjør dessverre det… Tør rett og slett ikke poste bilde av tennene mine uretusjerte… Skulle virkelig ønske det ikke var sånn. Men synes det er bra at du tar opp temaet!

        Takk!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg