SVARENE PÅ SPØRSMÅLENE DERE STILTE

God kveld! Dere aner ikke hvor deilig det er å endelig få lov til å gå ut en tur igjen, jeg har vært inne siden onsdag, så det var virkelig på tide. Vi stoppet ved en søt liten bokhandel og vindusshoppet i sikkert nærmere et kvarter og jeg kjøpte så mye fint i hodet mitt hihi. Dit må jeg definitivt tilbake når det er åpent! Ellers har dagen i dag vært både tøff og fin, men sånn er det jo nesten bare. I kveld står forresten MGP for tur, så det gleder jeg meg til! Enn så lenge får dere svar på spørsmålene dere stilte:

Hva skjer om du nekter å spise et måltid på RASP? Eller hva skjer om du ikke spiser mer enn 2 måltider per dag, hva gjør personalet da, blir du kastet ut eller hvordan fungerer dette? Hvis du ikke fullfører et måltid får du næringsdrikke i erstatning. Man kan også eventuelt måtte ta igjen noe senere. I noen tilfeller blir det sonding, men det er sjeldent skjer. Hvis man virkelig ikke klarer å følge programmet kan man få tenkeuke eller til og med bli skrevet ut.

Hvordan håndterer du vektoppgang? Sliter nemlig med det selv og syns det er veldig vanskelig å ikke “freake ut” pga det. Har du noen metoder du bruker for å holde hodet på plass, hvis du skjønner hva jeg mener? Jeg synes også vektoppgang er skikkelig vanskelig. Noen av mine beste tips finner du ved å klikke HER.

Jeg lurte på om du kunne skrive om ditt opphold på døgn DPS i Sandefjord, skal nemlig bli lagt inn der med sf og husker at du ikke var fornøyd med oppholdet der og skrev deg ut. Kan du skrive hva som gjorde at oppholdet ikke ble som det skulle, har nemlig ikke lyst til å kaste vekk enda ett dårlig psykiatrisk opphold.. Har de kompetanse innenfor spis? Det er ekstremt fokus på egenansvar og du må være forberedt på å få beskjed om at ting er ditt valg. De har ikke noen spesiell kompetanse på spiseforstyrrelser dessverre. Men hvis du klarer å ta mye riktige valg selv og selv oppsøke personal om du har det vanskelig så kan det hende du får stor nytte ut av det. Jeg vil ikke snakke det alt for mye ned, for det funker jo for noen få.

Lurer på om det er mest fokus på måltider på rasp, eller om det er mye av kognitiv terapi o.l.? Det er jo en del fokus på måltider, men man får tilbud om samtaler både før og etter måltid for eksempel. I tillegg er det også gruppe to ganger i uken, somatisk sjekk med blodprøver 1-2 ganger i uken og 2 behandlingstimer med behandler i uken. Personal er i tillegg tilgjengelige for en prat og man kan også få flere samtaler ved behov. Man kan også avtale forskjellige ting/utfordringer og da får man hjelp og støtte til det. Så jeg vil si at det er fokus på mye, mye mer enn bare måltider.

Og lurte også på- ift at du har skrevet at det har vært utfordrende å gå ut å spise (som er forståelig med det du sliter med) Hvordan er det å gå på kafe å drikke feks te/kaffi med en venn uten å spise? Vet ikke om/ihvilken grad slike steder triggende osv. Å ta en kaffe/te ute er ikke triggende i seg selv, men det kan bli vanskelig med andre fristelser som da er tilgjengelig. Jeg synes forøvrig det er suuuuuperkoselig å ta en kaffe/te ute.

Er du veganer akkurat nå? Nei, jeg er vegetarianer og har aldri vært veganer. Men hjemme spiser jeg omtrent hovedsakelig vegansk til middager for eksempel og ellers velger jeg veganske alternativer svært ofte.

Hva er “safe foods” for deg? Vil du nevnte 5 ting? Jeg har noen, men jeg må nesten tenke litt på om det er lurt å dele dem. Jeg er redd noen kanskje kan bli påvirket av det.

Hvordan går det med deg for tiden? Takk som spør! De første dagene her var lettere, det skal jeg ærlig innrømme. Men nå er ting ganske tøft. Når så mye spiseforstyrret kontroll blir tatt fra meg kommer det veldig mange følelser og reaksjoner til overflaten.

Er det slik at du ikke overspiser når du er innlagt, eller hvordan fungerer dette for deg? Er det slik at du “tørr” å gå på butikken å kjøpe inn masse mat og sitte på rommet å spise, er du ikke da fryktelig skamfull og redd for at personalet skal komme inn å se deg? På psyk var det dessverre ikke sååå vanskelig å få til å overspise innimellom. Det gikk hovedsakelig da på at jeg tok mer mat i matsalen (noe jeg egentlig ikke fikk lov til og skal egentlig bli stoppet) eller at jeg fikk lurt med meg bankkortet ut og da spiste jeg ute. Det er helt forferdelig skamfullt, samtidig som jeg likevel gir litt F akkurat der og da. Jeg har for eksempel stått og hylgrått hvis de har tatt fra meg mat og nærmest skreket at jeg skal ha det tilbake hehe.. Veldig, veldig fælt i ettertid, for å si det sånn. Her på RASP derimot er det mye strengere og her får jeg ikke tak i mer mat, da jeg ikke har tilgang på bankkortet mitt og at all mat er låst inn. Tar jeg mat må det være i matsalen i måltidstiden, men da blir jeg tatt fra det med en gang.

Hvordan er blodprøve-verdiene dine under denne forferdelige bulimien? Litt sånn opp og ned i grunn. Velger å ikke utdype noe mer, da jeg ikke vil trigge noen.

 

Noe mer dere lurer på?

 

//Elise Amanda

1 kommentar
    1. Så gode svar, synes du er så tøff! Stå på videre, det blir verdt det tilslutt <3
      Må forresten få si at øyenskyggen din var utrolig lekker på disse bildene, kan jeg spørre hvilken det er?

      Klem!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg