TING DU IKKE VISSTE OM AVDELINGER FOR SPISEFORSTYRRELSER

Hei dere! Gårsdagen ble litt tøff, så det ble ingen blogging. Denne dagen er også utrolig tøff og jeg har hatt veldig mye angst. Å skulle ta bilder i dag virker helt uoverkommelig, men heldigvis har jeg en del på lager jeg tok tidligere til planlagte innlegg. Som dette. På en god dag pleier jeg nemlig å ta en del bilder, for jeg vet at det kommer tøffe dager hvor jeg ikke orker å ordne meg og hvor jeg bare vil gjemme meg bort under dyna. Man kan vel si at i dag er en slik dag..

Veldig mange er nysgjerrig på hvordan det er å være innlagt på en avdeling for spiseforstyrrelser og det forstår jeg godt. Før jeg ble innlagt første gang var jeg svært nysgjerrig selv. Det er jo en helt annen situasjon enn om man er innlagt på sykehus for somatiske problemer. Derfor tenkte jeg det kanskje kunne være interessant i å lese noen ting dere mest sannsynlig ikke visste om avdelinger for spiseforstyrrelser (med mindre dere har vært på en selv så klart)? Uansett, her kommer det!

Kleskoder: ofte er det kleskoder på avdelinger for spiseforstyrrelser (ikke alle steder tror jeg, men de fleste). Kleskodene kan for eksempel være at man skal ha plagg lange nok til å dekke knær, ikke gå med singlet da skuldre må tildekkes og ikke for stor utringning.

Hviletid/oppfølging: etter hvert måltid er det bestandig hviletid/oppfølgingstid. Hvor lenge det er varierer fra sted til sted og for person til person. I hviletiden må man sitte i ro og ikke gjøre noen fysiske aktiviteter. Strikke, tegne, se på TV og lignende er selvfølgelig lov. Skal man på do under hviletiden må man ha med personal.

Strikking: denne må selvfølgelig med haha, men visste dere at veldig mange som er innlagt for en spiseforstyrrelse strikker? De stedene jeg har vært har det alltid vært en god del som strikker og jeg tror det er fordi det er noe som er kjekt å drive med i hviletiden og at entusiasmen smitter. Jeg begynte faktisk å strikke på oppfordring av en medpasient i fjor.

 

Noe du ble overrasket over?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

5 kommentarer
    1. Interessant. Jeg kan ingenting om slike steder. Aldri vært lagt inn for noe som helst. Tror helt ærlig jeg hadde blitt sprø til slutt. Kan man gå ut? Får man mye tid med de andre der inne? Er det mulighet for besøk? Jeg fikk bare flere spørsmål av å lese dette innlegget jeg hehe.

      1. Ikke et dumt spørsmål! Poenget med kleskoden er at man ikke skal “vise frem” en undervektig kropp da det er triggende for enkelte. Kleskoden gjelder for alle uavhengig av vekt.

    2. Jeg lo godt av strikkepunktet! Men jeg er litt nysgjerrig på dette med strikkingen… Jeg har akkurat funnet bloggen din, men jeg har bladd gjennom nok til å se at du strikker mye. Og mye fint! Hadde du aldri strikket før? Synes du strikkingen kom litt “naturlig” for deg? Det du har strikket ser så nemlig så fint ut. En ting til: har du sett noen andre “aktiviteter” som ser ut som greie tidsfordriv i hviletiden? Jeg vurderer å takke ja til en innleggelse på regionalt nivå på Haukeland og tanken på hviletid skremmer meg allerede.
      P.S. Jeg håper trangen til å gjemme seg under dynen er mindre og lettere å håndtere i morgen <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg