SYKDOM TAR DESSVERRE IKKE JULEFERIE

Hei dere! Det har vært litt stille fra meg de siste dagene. Jeg har ikke skrevet så mye om min egen situasjon når det kommer til spiseforstyrrelsen i det siste og grunnen til det er nok at jeg har vært svært preget av den dessverre. Julen har alltid vært svært vanskelig for meg etter jeg ble syk, men i år tok det dessverre kaka. Å skrive om ting i ettertid har bestandig vært lettere for meg enn å skrive om ting som foregår her og nå, jeg trenger ofte å legge ting litt bak meg og bearbeide egne tanker og hendelser litt. Ikke bare for å kunne skrive mer konstruktivt, men også fordi jeg synes det er vanskelig at noen skal vite her og nå situasjonen min.

Kroppen har ikke spilt helt på lag den siste tiden og jeg har jobbet veldig hardt for å kunne være hjemme i julen. I det siste har jeg vært hos legen 1-2 ganger i uken for blant annet blodprøver og siste legetime før jul var tidlig morgen lille julaften. Da var jeg veldig dårlig og ble sendt videre til sykehuset. Der møtte jeg noen utrolig gode leger og sykepleiere som alle skyndet på for at jeg skulle få komme hjem til jul. Det var så godt å bli møtt med verdighet, respekt og forståelse, da jeg dessverre har opplevd det motsatte noen en del ganger av leger (heldigvis ikke på sykehuset når det kommer til det somatiske rundt SF, der har jeg vært heldig!). På kvelden ble jeg skrevet ut etter påfyll av det kroppen manglet. Jeg var så lettet over at det akkurat gikk og gledet meg over å skulle få feire jul hjemme i år! Jeg klarte det, i grevens tid! Jeg rakk til og med at vi fikk besøk her hjemme av pappa og stemor på grøt.

Sent på kvelden lille julaften og tidlig natt til julaften derimot gikk ting helt skeis med maten for meg. Det resulterte i et ekstremt selvhat og mange tårer. Jeg hater at jeg hater min egen kropp så mye og jeg hater at det hatet styrer livet mitt så mye. Jeg sov svært lite den natten da jeg ikke klarte å stoppe å gråte og selv neste dag klarte jeg ikke å stoppe. Ikke bare var det vondt å ha det sånn, men det gjorde det enda mer vondt at det var julaften. At jeg hadde kjempet så hardt for å være hjemme til jul, klart det og likevel så fikk jeg ikke feiret jul, da jeg ikke hadde sjans i havet sånn jeg hadde det. Den årlige brunsjen hos besteforeldrene mine klarte jeg ikke å møte opp til og ei heller selve feiringen på kvelden. Jeg taklet rett og slett ikke tanken på at noen skulle se meg, se kroppen min, se hvordan jeg så ut. Jeg elsker jo egentlig jul og det knuste hjertet mitt at spiseforstyrrelsen trumfet på den verst tenkelige dagen den kunne det på.

Julaften ble tilbragt gråtende alene i pysj og gjemt bort i et stort teppe. Andreas insisterte på å være hjemme med meg da jeg hadde det veldig vondt, men jeg fikk til slutt overtalt han til å dra. Det var utrolig fint av han, men jeg vet med meg selv at jeg hadde følt meg enda verre om ikke han heller fikk feiret jul, så er jeg oppriktig glad for at han til slutt valgte å dra. Jeg, eller spiseforstyrrelsen min, klarte å ødelegge dagen helt for meg, det siste jeg ville var å ødelegge den for enda flere.

Jeg vil også understreke at poenget med å fortelle dette er ikke at dere skal sitte der og synes synd på meg. Ei heller er jeg bitter på de som har hatt en fin feiring. Så klart skulle jeg ønske at også jeg hadde en fin julaften, men jeg unner dere som hadde en fin dag det så inderlig, av hele mitt hjerte. Jeg fant faktisk litt trøst i å skrolle nedover SoMe og se at andre hadde en fin dag. Likevel så kan man ikke vite helt hvordan andre har det, for selv idylliske bilder fra julaften som blir postet er ett sekund av dagen fanget på kamera. Jeg ville bare fortelle at selvom alt ser picture perfect ut er det nødvendigvis ikke det, for jeg postet jo selv et koselig julebilde første juledag. Jeg ville også fortelle at man kanskje må senke egne forventninger noe om man er syk, for sykdom tar dessverre ikke juleferie for de fleste. Jeg håper alle hadde en så fin dag som mulig, så prøver jeg å minne meg selv på at julaften kommer igjen neste år også. Så ble det overhodet ikke slik jeg hadde håpet i år og det er forferdelig vondt, det skal jeg ikke legge skjul på. Men da blir det forhåpentligvis en bedre jul neste år, det skal jeg iallfall gjøre alt jeg kan for å få til.


(disse bildene er tatt etter julaften og ikke ser jeg slik ut på håret heller lenger)

 

Hvordan har deres jul vært?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

TILBAKE TIL VIDEREGÅENDE

Det var sååå rart å være tilbake på den gamle videregående skolen min i dag! Vi gamle elever på musikk-dans ble nemlig invitert til skolen sin tradisjonelle lille julekonsert, som en liten markering da korlæreren går av med pensjon. Hvert år avsluttes nemlig skoleåret der med at elevene fra den linja står midt i trappa (skolen er fem etasjer med åpent ned) og synger julesanger. Det var skikkelig koselig å få være med på det igjen og ikke minst se tidligere lærere og elever! Åtte av oss dro på café etter vi var ferdig der og det var virkelig godt å være med de igjen! Det ble en liten rundtur på oss da haha, da den første caféen vi ville på var full, den andre holdt på å stenge ned for julen, men på tredje forsøk gikk det.

Jeg har også blitt ferdig med å handle inn den siste julegaven, så da gjenstår egentlig bare det jeg holder på å strikke i gave (herlighet dette er på tampen, men jeg tror det går) og sette sammen de gavene ferdig før jeg kan pakke de inn. Litt spoiler her nå for noen, men jeg tror noen av de det gjelder har skjønt tegninga alt hehe. Jeg gikk forresten for kjole og ullstrømpebukse i dag. Blusen var litt uheldig med bare skuldre, men den passet så fint til, så da fikk det gå. Uansett gikk jeg jo med jakke utenpå.

Nå er Andreas avgårde for å begynne (og forhåpentligvis bli ferdig) med julegavene. Dette er faktisk tidligere enn normalt for han å bli ferdig hvis han blir det haha. Jeg liker best å ha gooood tid til julegaveshopping og fordele det litt utover, han er ganske motsatt der. Resten av kvelden går til strikking og ikke minst å se Harry Potter. Jeg synes det er så fint at det går en ny hver kveld nå! Men jeg mener å huske at de vanligvis går i romjulen? Egentlig er det litt greit de går nå, det er så masse andre greier i romjulen. Hvor mange ganger jeg har sett filmene derimot har jeg virkelig ikke telling på!

   

 

Hva synes dere om dagens antrekk? Er dere ferdig med julegavene?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

OPPSKRIFT: LUN SØTPOTETSALAT

God kveld! I går ble det ikke noe blogging da jeg trengte å slappe av utenom de avtalene jeg hadde den dagen. Vibeke og jeg møtte ØP for et intervju blant annet, da hun hadde nominert meg til ØP sin julekalender “min beste venn”. Hun har faktisk holdt det helt hemmelig for meg, men da hun ble valgt til den ene dagen fortalte hun meg det. Jeg ble utrolig rørt og det var så fint tenkt og gjort av henne! Tenk at Vibeke og jeg har vært venner i over 20 år!? Artikkelen kan man lese på nett nå forresten.

Klare for en til oppskrift? Denne her er så god at jeg noen ganger lager den og spiser den uten noe annet til. Den passer egentlig til veldig mye, blant annet grillmat, julemat og tapasbordet. Denne hadde jeg jo faktisk med som min tapasrett på det forrige julebordet jeg var på. Frukt og bær passer utrolig godt i forskjellige middagsretter, men vi er ikke så gode på å bruke det her i Norge. Eneste unntaket er vel tyttebærsyltetøy. Men ikke la deg skremme av at denne lune salaten inneholder tranebær, for det hever virkelig retten!

Du trenger:
•2 store søtpotet
•1 blokk fetaost
•1/2 purre
•3/4 pakke med tranebær
•salt, pepper og litt olje

•Sett stekeovnen på 180 grader
•Kutt søtpoteten i terninger, vend inn litt olje og strø over litt salt og pepper. Stekes til søtpotetbitene er møre.
•Kutt purre i halvsirkler
•Smuldre fetaost over søtpoteten, bland inn purre og tranebær. Bruk hendene til å vende alt inn sammen.
•Toppes med litt ekstra purre og tranebær

 

Så den digg ut?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

DAGENS ANTREKK I SNØVÆRET

Jeg ble så glad da regnet i dag snudde til snø! Det er lov til å håpe på litt snø til jul iallfall, det har det vært så dårlig med de siste årene. Dagens planer ble avlyst både for meg og Anniken, så da dro vi heller på Nordbyen og tok en kaffe sammen med Tilde og Nelia også (ikke at Nelia drakk kaffe, hun er jo tross alt 1 og 1/2 år haha). Jeg fant jo faktisk ut i dag at Espresso House kjører julekalender i appen med et nytt tilbud hver dag og dagens tilbud var faktisk noe avslag på en nisselatte, så det passet meg perfekt. Jeg fikk også handlet inn litt rengjøringsprodukter og matvarer før vi dro, i tillegg til at Tilde og jeg fikk tatt noen bilder på utsiden. Anniken både hentet meg i dag og kjørte meg hjem så det satte jeg skikkelig pris på! Det fristet liksom ikke så mye med buss etter å ha handlet og i dette været.

Dagens antrekk gir meg faktisk en del julestemning og dette skjørtet her bruker jeg noen ganger hver eneste vinter. Nå ha jeg derimot skiftet over til joggebukse, for kveldens planer er rengjøring og strikking. Å skulle vaske i skjørt er liksom ikke helt min ting, til tross for at skjørtet er komfortabelt hehe. Jeg håper også at det ikke tar så alt for lang tid å få unnagjort det jeg skal vaske, for jeg trenger virkelig å få slappet av så mye jeg kan. Håper dere får en fin kveld og ikke minst at dere får en del fine øyeblikk denne uken!<3

 

 

Hva synes dere om dagens antrekk?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

ÅRETS PEPPEKAKEBAKING

Gårsdagens julebord var kjempekoselig og i dag stod den årlige pepperkakebakingen på planen! Hvert år siden jeg var rundt 4 år gammel har jeg baket pepperkaker og pyntet pepperkakehus hos mormor og besse før jul og i år var intet unntak. Lillebroren min hentet meg i dag og så kjørte vi opp sammen. Før pepperkakebaking stod pizza på planen og deretter satte vi egentlig bare i gang. Mormor har virkelig fått perfeksjonert en glutenfri versjon oppskriften sin og som vanlig ble de SÅ bra! Jeg baker alltid først for at kjøkkenet skal være glutenfritt og imens pynter broren min pepperkakehus. Deretter bytter vi om. Det ble en like koselig dag som alltid og jeg er så heldig som har så sporty besteforeldre!

Litt kontrast til gårsdagens bilder med masse sminke og kjole til usminket og i julegenser haha. Heldigvis for meg tar jeg ikke meg selv så alt for høytidelig, selvom jeg skal ærlig innrømme at jeg liker best å ta bilder når jeg har sminke på.

 

Pleier dere å bake pepperkaker?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

ÅRETS ANDRE JULEBORD

Hei fra bilen! Nå er Anniken, Therese, Vibeke og jeg på vei til julebord og jeg tror det blir en veldig koselig kveld! Det blir tapas denne gangen også, noe som passer midt i blinken! Jeg tar med en lun søtpotetsalat jeg har laget og hvis bildene ble greie kommer det oppskrift til uken. Den er sååå god og jeg spiser den noen ganger helt alene uten noe til hahah. Bildene ble litt så som så da det var ganske mørkt inne da jeg tok de, men jeg tror de er brukenes.

I kveld føler jeg meg litt som en diskokule, men jeg digger denne kjolen. Den passer kanskje litt bedre til nyttår, men altså når man først liker noe så burde man jo bruke det også.   Jeg håper dere får en fin kveld!<3

Hva synes dere om antrekket?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

 

JEG HAR LAGET EN KOKEBOK!

ÆÆÆÆ!! Ok, dette her er gøy det! Men som flere av dere som følger meg her vet er jeg veldig glad i å lage mat. Noe jeg synes er utrolig fint med det er å kunne inspirere andre til å ta litt grønnere valg i hverdagen. For hvis mange gjør litt blir det veldig mye til sammen. I denne boken får dere vegetariske og veganske lunsj og middagsoppskrifter, hvor de fleste rettene er veldig enkle å lage, mens noen krever litt mer tid. Alle rettene er i tillegg glutenfrie, så fremt det brukes glutenfrie havregryn og soyasaus. Boken er iallfall fylt med knallgode oppskrifter! 😀 Jeg skal innrømme at jeg er skikkelig stolt av kokeboken min og jeg håper den vil falle i smak hos noen av dere også!

Så hvem passer boken for? Den passer for vegetarianere, veganere, de som ønsker å ta litt grønnere valg i hverdagen, de som rett og slett bare ønsker oppskriften på digg mat, de med cøliaki og de som ønsker å bli inspirert til kreative måter å bruke grønnsaker på.

Ønsker du kjøpe en kokebok av meg? Boken er laget av høykvalitets fotopapir og har en myk innbinding. Jeg selger kokeboken til 200kr pr stk på grunn av produksjonskostnadene og hvis du er interessert er det bare å sende meg en mail på [email protected] for å bestille.

   

 

 

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

NYTT GARN I HUS

Åhhh dette garnet her er så fint! Det er samme dype garn som det jeg viste sist i fargen “drue”, men her har jeg derimot fargene lys lilla, beige og brun. Så deilig, mykt og varmt! Det jeg strikker på nå blir skikkelig fint også, om jeg kan si det selv. Jeg gleder meg virkelig til å vise dere resultatet når det er ferdig! Strikkelysten min har vært borte utrolig lenge, så det har gått veldig tregt. Heldigvis ser det ut til at den er på vei tilbake nå, så jeg satser på at den snart er tilbake for fullt. Det er jo nå det er strikkesesong og perfekt å sitte med store prosjekter i fanget. På sommeren synes jeg det er alt for varmt til å sitte med noe som dette, da foretrekker jeg småstrikk om jeg skal strikke noe.

Ellers har jeg ikke så veldig mye å meddele. Jeg håper dere får en fin kveld! <3

 

 

Hva strikker dere på?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

Jul i Vinterland

Åååå, endelig fikk jeg vært i Jul i Vinterland igjen! Første gang jeg var der var i 2019 og siden har jeg ikke vært der, men i dag tok jeg toget innover halv ett. I Tønsberg hoppet Mona på toget og så dro vi videre inn sammen. Det var sååå koselig der og det var så godt å få litt julestemning! Vi kikket rundt en god stund, tok noen bilder, spiste eple (valget falt på eple med hvit sjokolade denne gangen, da jeg smakte kandisert sist) og ikke minst tok vi pariserhjulet. Det var faktisk litt skummelt, siden det var sånne vogner som svinget litt haha. Utsikten derimot var utrolig vakker!

Vi tok også en spisepause midt i litt lenger oppe i gaten, sånn at vi kunne sitte litt inne og få i oss litt varme. For fy søren hvor kaldt det har vært i dag! Jeg hadde til og med på blant annet to bukser og to jakker! Det vil si at jeg over denne hvite kåpa jeg har på meg på bildene under her hadde jeg en svær vinterjakke. For ikke å glemme at jeg under der igjen også hadde ull og en hettegenser. Nå er det ikke så rart at det var kaldt når det står at det føles som -13 grader og man gjør noe relativt stillestående da. Det var iallfall godt å komme inn i varmen på toget da vi skulle dra hjem. Vi hadde en kjempefin dag der inne og jeg er så glad for at vi dro! Spesielt at jeg fikk det til, da formen min har vært ganske dårlig i det siste, så dette trengte jeg virkelig!

 

 

Har du vært i Jul i vinterland før?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER

FORDOMMER MOT SPISEFORSTYRRELSER

Til tross for en økende åpenhet rundt spiseforstyrrelser er det veldig mange fordommer, myter og misforståelser ute og går. Man kan jo ikke forvente at alle skal være ekspert på denne sykdommen og at media i tillegg ofte er med på å gi et feilaktig bilde av spiseforstyrrelser hjelper ikke akkurat på. Derfor synes jeg det er så viktig å snakke høyt om nettopp dette og ikke bare fortelle hva mange ofte feilaktig tror, men også forklare litt rundt det. Å bare si at noe er feil hjelper ikke like godt som å skulle forklare hvorfor det er feil og derfor har jeg valgt å vie et innlegg til akkurat dette. For hva er det folk feilaktig tror om spiseforstyrrelser? Hvorfor tror de det? Og hvorfor er det feil? En spiseforstyrrelse er en psykisk sykdom, men blir av mange feilaktig oppfattet som en fysisk sykdom og bare det tror jeg det ligger veldig mye i. Under her har jeg samlet en del påstander jeg selv har fått høre (som jeg vet at veldig mange andre også har) og en forklaring rundt de. Jeg håper dette kan skape en litt større forståelse rundt spiseforstyrrelser og være med på å knuse noen fordommer.

“Men du er jo ikke tynn / du ser jo ikke syk ut” Spiseforstyrrelse har ingen fasit når det kommer til vekt eller størrelse. Faktisk er de fleste med en spiseforstyrrelse normal eller overvektige. Det er mye feiloppfatninger ute og går om at man må være radmager for å ha en spiseforstyrrelse, noe som egentlig ikke er så rart da det er de tilfellene man hører og leser mest om, til tross for at det er de færreste. Det er faktisk bare 5-10% av spiseforstyrrede som er undervektige, så hvis man absolutt skulle laget et bilde av hvordan en spiseforstyrret skal se ut hadde det vært en normalvektig eller overvektig person.

“Men nå som du har gått opp i vekt er du vel frisk” Spiseforstyrrelser er en psykisk sykdom. Denne kommentaren her er typisk rettet mot spiseforstyrrede som har vært undervektige for så å bli normalvektige. Det er viktig å huske på at selvom kroppen har fått en normal vekt betyr det ikke nødvendigvis at man er frisk. Sykdommen sitter i hodet og det kan det gjøre helt uavhengig av vekt. At noen går ned i vekt er en eventuell konsekvens av det psykiske.

“Men du spiser jo, jeg har jo sett det” De aller aller fleste med en spiseforstyrrelse spiser, det er faktisk ekstremt sjeldent at noen ikke spiser noe. De vanligste spiseforstyrrelsene er faktisk overspisingslidelse etterfulgt av bulimi. Anorektikere spiser de også. Man kan ikke dømme en person til ikke spiseforstyrret bare fordi man har sett personen spise. Ved å se personen spise vet du ikke hva som foregår i hodet til personen hverken før, under eller etter måltid. Du vet heller ikke hva som har skjedd før måltid eller hva som skjer etter. Du har kun sett en person spise og det er det.

“Det er jo ikke så farlig, du er jo ikke så tynn” Her siktet til det somatiske. Man har større generell risiko for somatiske komplikasjoner ved undervekt ja, men det betyr ikke at det nødvendigvis ikke er farlig somatisk om man er normal eller overvektig. Helt uavhengig av vekt kan man bli dehydrert, få alvorlige mangler, være alvorlig underernært og i verste fall dø av hjertesvikt. Dette er dessuten en kommentar man absolutt aldri burde si til noen, det er litt som å spytte folk rett i trynet i tillegg til at påstanden er direkte feil.

“Nå ser du mye bedre ut, jeg ser du har lagt på deg en del” Når jeg har fått sånne kommentarer har jeg bare lyst til å smile tilbake og si “takk det samme”, bare for at personen innser hvor dumt sagt det egentlig var. Samtidig vet jeg at denne kommentaren kommer av uvitenhet, for personen som sier det tror jo oppriktig at det er en god og positiv kommentar. Det er allmenn kjent at man ikke skal kommentere om personer har lagt på seg, likevel virker det som om veldig mange ikke tror dette gjelder om det er en person som var undervektig det blir sagt til. Bare vær så snill å ikke kommentere vekten / kroppen til andre sånn, uavhengig om det er en spiseforstyrret eller ei.

“Kan du ikke bare spise normalt da?” Hadde det vært så lett hadde ingen hatt en spiseforstyrrelse. Du ber ikke en person som har brukket beinet om å bare løpe et løp med en brukket fot. For selvom det i teorien er mulig så er det ikke det samme i praksis. Problemet er jo egentlig ikke maten i seg selv, men tankene og følelsene som ligger rundt det. Derfor er det ikke bare å spise normalt på 1-2-3. Spiseforstyrrede tanker og følelser kan være så kraftige og alvorlige at det kan bli definert som en alvorlig sinnslidelse på lik linje som psykose.

 

Lærte dere noe av dette innlegget? Ønsker dere en del to?

 

//Elise Amanda

_______________________________________

Følg meg gjerne på FaceBook HER eller på instagram HER